Галузеві університети планують перейти на європейську модель навчальних закладів. Міністерство освіти і науки поділилося подробицями цього процесу.

Михайло Винницький поділився своїми думками щодо переваг, які мають другі у порівнянні з першими.

У процесі реформування вищої освіти в Україні передбачається трансформація університетів, що залишилися нам у спадок від радянських часів, на навчальні заклади, натхненні європейськими традиціями. Про деталі цієї ініціативи розповів у бесіді з Оксаною Онищенко заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький в інтерв'ю для ZN.UA.

"Стосовно інших планів модернізації нашої мережі закладів вищої освіти можу сказати, що радянська традиція, за якою заклади вищої освіти були організовані за галузевою специфікою, поступово відійде в минуле... І автодорожні, друкарські, юридичні, екологічні, лісотехнічні, навіть економічні чи аграрні. Всі ці галузеві заклади ми успадкували з радянських часів, коли кожну галузь промисловості обслуговував спеціальний заклад освіти", - зазначив Винницький.

За його словами, в Європі вже давно відійшли від вузької профілізації університетів. Натомість там функціонують багатогалузеві установи, які можуть мати технічний або технологічний фокус або ж діяти у форматі традиційних університетів.

Причини такого укрупнення очевидні: у великих, багатогалузевих навчальних закладах пропонується більше варіантів вибору навчальних предметів. Значний масштаб дозволяє краще адаптувати індивідуальні освітні траєкторії студентів, оскільки у них є ширший асортимент дисциплін, а також посилена конкуренція серед викладачів за увагу студентів, що, в свою чергу, підвищує якість навчального середовища. Крім того, варто зазначити, що у більших закладів є більші фінансові ресурси, що дозволяє їм активно розвивати різні дослідницькі напрямки, - зазначив заступник голови Міністерства освіти і науки.

У відповідь на питання, які типи закладів планують створити в України, Винницький зазначив, що можна говорити про три типи закладів, перехід до яких здійснюватиметься поступово. Перший - це класичний університет, у якому розвиваються програми гуманітаристики, соціальних наук, природничих спеціальностей.

"Часто в таких закладах функціонують автономні медичні факультети чи інститути, й студенти-медики молодших курсів мають доступ до найкращих викладачів класичних кафедр до того, як переходять до практичних чи клінічних дисциплін на старших курсах. У сильних класичних університетах розвинута наукова інфраструктура, в найрозвинутіших понад 40% студентів -- магістри та аспіранти", - пояснив Винницький.

Другий тип навчальних закладів - це університети прикладних наук, які в Європейському Союзі отримали таку нову назву. Заступник міністра освіти і науки зазначив, що ці установи активно співпрацюють з бізнесом в галузі прикладних досліджень. У них реалізуються дуальні програми, які поєднують теоретичне навчання в класі з практичним досвідом на робочих місцях. Це свідчить про акцент на підготовку студентів до потреб ринку праці.

Третій тип - відносно маломасштабні світоглядні академії. Це можуть реалізувати або у форматі Liberal Arts, що особливо підходить для закладів у маленьких містах, або у форматі художніх чи музичних закладів.

"До речі, стосовно останніх, не існує жодної доцільності в об'єднанні консерваторії з університетом, оскільки музична освіта не передбачає значної варіативності предметів або формування кругозору через розвиток різноманітних компетентностей. Це особливість мистецької освіти. На відміну від неї, гуманітарні, соціально-економічні дисципліни або навіть комп'ютерна інженерія можуть бути запропоновані в універсальному, міждисциплінарному форматі," - підкреслив Винницький.

Прикладом такого підходу можна вважати Острозьку академію, Києво-Могилянську академію та Український католицький університет. Заступник міністра освіти і науки зазначив, що ці заклади, скоріше, є світоглядними центрами, які зосереджені на бакалаврській освіті і не можуть претендувати на статус потужних наукових установ. Проте ці навчальні заклади мають значну популярність серед абітурієнтів і відповідають потребам суспільства у підготовці громадян із різноманітним, часто критичним мисленням.

Згідно з висловлюваннями заступника голови Міністерства освіти і науки, проблеми з відставанням університетів помітні, зокрема, на заході України. У той же час, вищі навчальні заклади на сході країни демонструють інноваційні підходи в освіті. Як зазначив Винницький, розподіл, який ми спостерігаємо, не завжди є наслідком війни, а скоріше відображає різницю в управлінських здібностях керівництва різних університетів.

Один з критеріїв, який буде враховуватися під час оптимізації мережі університетів, - це кількість студентів, які навчаються за державним фінансуванням. Якщо у вищих навчальних закладах менше ніж третина вступників отримує місця "на бюджет", це сприйматиметься Міністерством освіти і науки як критична межа. В цілому, після об'єднання університетів планується залишити приблизно 100 закладів, хоча ця цифра є орієнтовною.

#Університет #Європа #Студент #Радянський Союз #Суспільство #Академічний відділ #Міністерство освіти і науки України #Вищий навчальний заклад #Бюджет #Інфраструктура #Європейський Союз #Бізнес #Абітурієнт #Український католицький університет #Києво-Могилянська академія (1659—1817) #Ринок праці #Світогляд #Конкуренція (економіка) #Соціальні науки #Ступінь магістра #Аспірантка #Факультет (підрозділ) #Прикладні дослідження #Західна Україна #Інститут #Інжиніринг

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
Казахстан планує заснувати експериментальний майданчик CryptoCity для здійснення розрахунків за допомогою цифрових активів.
Судові органи США продовжили заборону на дії адміністрації Трампа, які прагнули обмежити прийом іноземних студентів до Гарвардського університету | УНН
У Запоріжжі відбулася урочиста подія – відкриття Школи вищої спортивної майстерності, що була реконструйована протягом більше ніж п'яти років.
Теги