Як у СРСР прагнули створити "ідеального" комуніста: таємниці пропагандистських стратегій

Пропаганда в Радянському Союзі слугувала важливим інструментом для формування та регулювання масової свідомості. Вона охоплювала всі аспекти життя громадян: від освіти та культури до політики й економіки. Вплив пропаганди торкався не лише вчинків, а й емоцій людей. Освітні заклади, як школи, так і університети, сприяли вихованню молоді у дусі комуністичних цінностей.

Мистецтво і література слугували засобами для підкреслення величі партії, держави та радянського способу життя. OBOZ.UA досліджує, яким чином функціонувала пропаганда в СРСР.

Варто зазначити, що до 1933 року зображення Сталіна з'являлося на сторінках газет досить рідко, і зазвичай поряд із його соратниками. Масовий культ особи почав активно формуватися лише після 1934 року, коли почали випускати репродукції картин із портретом вождя, а також виготовляти пам'ятники та бюсти на його честь.

На початку 1934 року пройшов 12 з'їзд ВКП(б). Вже тоді всі з'їзди і пленуми мали формальний характер, а головним керівним органом стало Політбюро. Ніхто, звісно, не претендував на роль визначального ідеолога - ним був Сталін.

Агітпроп (абревіатура від агітація і пропаганда) - це мережа органів, що склалася в Союзі ще в 1920-х роках. Під вплив та контроль агітпропа підпадали ЗМІ, кінематограф, управління у справах літератури та видавництва тощо - тобто все, що так чи інакше могло впливати на розум та почуття радянських громадян.

Тотальний контроль літератури, культури та мистецтва - один із головних принципів будь-якої пропагандистської діяльності.

Опозиційна преса була ліквідована. Усі газетні видання перетворилися на державні та ідеологічно контрольовані. ЗМІ регулярно виконували замовлення партії, організовуючи кампанії цькування.

Тоді ж з'явився новий принцип пропаганди — повторення. Інформації в засобах масової інформації було небагато, і вона активно відтворювалася в центральних, обласних та районних виданнях, і не раз. Складні політичні та економічні питання зводилися до простих гасел і ідей, доступних для розуміння широкому загалу.

Пропаганда в Радянському Союзі відзначалася своєю прозорістю. Психоаналітики зауважують, що для багатьох це не виглядало як маніпуляція свідомістю. Вона реалізувалася у формі так званих «відкритих і чесних бесід». Завдяки цьому суспільству нав'язувалися певні цінності та ідеали, формуючи образ ідеального комуніста.

У 1935 році агітаційно-пропагандистський сектор було розділено на п’ять підрозділів, серед яких з’явився відділ усної агітації. Через цей відділ не лише просувалися комуністичні ідеї, а й загальноприйняті соціальні норми. Наприклад, активно популяризувалися здоровий спосіб життя, комсомольська діяльність та образ Павліка Морозова. Пропаганда передовиків виробництва була всюди: про них писали у газетах, а їхні портрети прикрашали спеціальні стенди. Усі мали прагнути стати стаханівцями, а п'ятирічні плани необхідно було виконати за три роки.

Частиною пропаганди стало масове перейменування міст, сіл, вулиць на честь культових особистостей. Культ Леніна починаючи з 1930-х років змінився на культ Сталіна.

Будь-якій пропаганді потрібен ворог. Спершу це були класові вороги революції, потім образ ворога став асоціюватися більше з німецькою формою часів Другої світової. Пізніше західні країни, а особливо США, зображувалися як агресивні та ворожі сили, що прагнуть знищити СРСР. Радянські громадяни мали обмежений доступ до інформації про інші країни і західний світогляд.

З появою зовнішнього ворога не зникли і внутрішні. Постійний пошук та викриття "шкідників", які ведуть підривну діяльність був частиною агітації та пропаганди.

У 1961 році на черговому з'їзді Комуністичної партії було затверджено "Моральний кодекс будівника комунізму". Цей документ складався з десяти основних положень, серед яких ключовою вимогою була відданість комуністичним ідеалам та любов до соціалістичної батьківщини. Громадянин Радянського Союзу мав працювати не лише для власного добробуту, а в ім’я загального блага та розвитку комуністичного суспільства.

Раніше OBOZ.UA ділився історією про те, як в Радянському Союзі можна було придбати дефіцитний автомобіль "Волга" за вартістю трикімнатної квартири.

#Університет #Колективна свідомість #Радянський Союз #Реклама #Комунізм #Йосип Сталін #Фотографія #Портрет #Кінематограф #Комуністична партія Радянського Союзу #Пропаганда в Радянському Союзі #Економіка #Опозиція (політика) #Світогляд #Розум #Волга #Володимир Ленін #Агітпроп #Політбюро Комуністичної партії Радянського Союзу #Погруддя (скульптура) #Культ особистості #П'ятирічні плани Радянського Союзу #Комсомол #Підсвідомість #Психоаналіз

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
В захопленій Макіївці на Донеччині окупанти запустили новий центр для військової підготовки молоді.
Протягом періоду повномасштабної агресії число вчителів зменшилося майже на 40 тисяч, повідомляє Міністерство освіти і науки.
"Шлях динозаврів": дослідники виявили незвичайні сліди, що мають вік понад 160 мільйонів років (фото)
Теги