Цього року розпочинається реформа старшої школи, яка запроваджує нові підходи до навчання та профільного вибору. Учні отримають можливість вибирати між академічними та професійними напрямками, включаючи предмети та курси, що їх цікавлять, для більш глибокого освоєння. Як повідомляє Міністерство освіти і науки, це сприятиме молоді в досягненні бажаної професії. Детальніше про підготовку до реалізації реформи в Чернівецькій області розповість Ольга Лучек у своєму сюжеті.
14-річна Мар'яна мріє стати лікаркою. І вже в 9 класі намагається більше уваги приділити вивченню тих предметів, які їй знадобляться для вступу в університет.
Мар'яна Биховська, студентка:
Хочу поглиблено вивчати хімію і біологію.
З початку нового навчального року Мар'яна отримає унікальну можливість. Її ліцей став першим на Буковині, який реалізує пілотний проект у межах реформи старшої школи. Дівчина зможе здобувати освіту за профілем природничих наук. Крім того, при ліцеї є гуртожиток, що також передбачено новою програмою.
Мар'яна, студентка багатопрофільного ліцею для обдарованої молоді в місті Чернівці:
Проживання в гуртожитку дозволяє уникнути ранніх зборів, поїздок і затримок на автобусних зупинках. Вам достатньо просто перейти через коридор, і ви вже в навчальному закладі. Це надзвичайно зручно!
У ліцеї впевнені, що нова старша школа стане важливим кроком для учнів у процесі вибору майбутньої професії. В умовах змінюваного ринку праці, що зазнає впливу війни, державі необхідно формувати потребу в спеціальностях, які будуть ключовими для відновлення країни. Крім того, 11-річний термін навчання вже не відповідає сучасним стандартам, прийнятим у країнах Європейського Союзу.
Марина Семанюк, керівниця багатопрофільного ліцею для талановитих учнів у Чернівцях:
Ми здійснили аналіз ринку праці в Чернівецькій області, зосередивши увагу на аграрному та промисловому секторах. Це дозволило нам визначити актуальні та дефіцитні професії на ринку праці. Наша мета полягає не лише в створенні профілів, а й у тому, щоб наші випускники могли заздалегідь усвідомити можливості працевлаштування, щоб вони знали, де можуть реалізувати свої здібності та знайти своє місце в житті.
Вже з 1 вересня цей заклад стане академічним з новим статусом й оновленою назвою - "Буковинський ліцей успішної молоді".
Марина Семанюк, керівниця багатопрофільного ліцею для талановитих учнів у Чернівцях:
Ключові кластери включають STEM-освіту, мовно-літературний напрям та суспільно-гуманітарний. Наша база вже на половину готова до тестування; ми маємо сучасне обладнання, хоча його ще недостатньо. Також ми виділили для себе галузь технологій та інженерії, в яку входять ІТ-технології, а також природничі науки.
Закладів, де тестуватимуть профільну старшу школу, в Україні буде 30.
Софія, студентка багатопрофільного ліцею для обдарованої молоді в Чернівцях:
Мене захоплюють математика та інформатика, і я прагну досліджувати ці дисципліни на більш глибокому рівні, ніж просто вивчення стандартних тем.
Ефективна підготовка молоді до дорослого життя є ключовим аспектом, з яким пов'язана шкільна реформа. Це питання обговорювалося на громадських слуханнях, що відбулися в Чернівцях.
Надія Кузьмичова, заступник міністра освіти та науки України:
Класичний ліцей являє собою окрему юридичну одиницю, де навчаються учні 10-12 класів, без включення початкових або базових класів. Це традиційне уявлення про ліцей. Однак варто зазначити, що реалізувати таку модель одразу у 2027 році буде складно. Наша система освіти налічує близько 13 тисяч навчальних закладів, і в Україні існує безліч територіальних та регіональних особливостей, включаючи гористі місцевості та малонаселені райони, які потрібно враховувати.
Чимало мешканців Буковини стурбовані тим, яким чином буде реалізовано реформу в віддалених гірських регіонах.
Олексій Скрипчук, лідер Конятинської громади:
Десь хотілося, щоб в гірській території все ж таки були винятки для реформи, щоб зберегти наші заклади освітні. У кожному кінці року у нас йде велика недоїмка заробітної плати освітніх працівників, разом з тим, навіть захищених статей. У Міністерстві освіти чітко прописано, винагорода, престижність і всі інші є захищені статті, які б мали виплачуватися в повному обсязі, у нас, на жаль, іде в кого мінімальному, а в декого взагалі їх нема.
Надія Кузьмичова, заступник міністра освіти та науки України:
Якщо громада розуміє мету реформи, то важливо зазначити, що ця мета не обмежується збереженням приміщень — вона стосується забезпечення доступної освіти для дітей високої якості. Ми будемо обговорювати, що саме означає "інша якість" освіти і як її досягти. Це не лише декларації, а й необхідність у сучасному матеріально-технічному обладнанні, яке потребує значних фінансових вкладень, а також у підготовці спеціалізованих педагогів.
Дискусії щодо реформи шкільної освіти продовжуються, аби врахувати всі нюанси та потреби різних регіонів України.
#Учитель #Школа #Сміливіше. #Математика #Біологія #Ліцей #Держава (політичний устрій) #Європейський Союз #Юридична особа #Хімія #Чернівці #Комп'ютерні науки #Автобус. #Чернівецька область #Буковий ліс #Ринок (економіка)