
В суботу, 11 жовтня, на півночі Італії відбудеться легендарна велоодноденка Ломбардія-2025. Вона традиційно є останньою топ-гонкою сезону в календарі шосейного велоспорту і заключним із Монументів - серії із 5 найпрестижніших одноденних велогонок, перші чотири з яких відбуваються ще навесні.
Хоча Ломбардія не завершує календар Світового туру (наступного тижня в Китаї пройде Тур Гуансі), для багатьох любителів велоспорту ця гонка символізує кінець сезону на шосе. Завдяки термінам проведення, Ломбардію часто називають "La classica delle foglie morte" — класикою опалого листя. Цю гонку організовує RCS Sport, компанія, що також відповідає за проведення інших престижних італійських велозмагань, таких як Джиро д'Італія, Мілан — Санремо та Тіррено — Адріатико.
Ломбардія є найскладнішим з п'яти Монументів завдяки своєму рельєфу: щороку за перемогу змагаються переважно найкращі гірники. Складність траси робить результати більш передбачуваними. У порівнянні з іншими Монументами, тут частіше здобувають перемогу лідери, які були фаворитами до старту: на "Класичній опалі листя" легше виграти завдяки чистій силі, якщо ти на даний момент найсильніший, а такі чинники, як удача та тактичні нюанси, відіграють менш значну роль.
При цьому, маршрут Ломбардії - найменш "класичний" серед п'ятірки Монументів. В той час як на Париж - Рубе, Турі Фландрії, Мілан - Санремо та Льєж - Бастонь - Льєж маршрути змінюються вкрай рідко і не радикально, на "Класиці опалого листя" експериментів завжди вдосталь.
До 1960 року гонка проходила зі стартом і фінішем у Мілані. З 1961 по 1984 рік фінішна точка перемістилася до Комо, а згодом протягом п'яти років гонщики направлялися з Комо назад у Мілан. Після цього почалася ера експериментів, коли стартові та фінішні локації включали Монцу, Варезе, Канту, Бергамо, Лекко та навіть швейцарське Мендрізіо, яке стало одним із пунктів маршруту в 2004-2006 роках.
В останні 11 років заключний Монумент сезону або стартує в Комо і фінішує в Бергамо, або навпаки. При цьому, учасники "Класики опалого листя" не долають одну і ту ж дистанцію в прямому або зворотному напрямку, маршрути Комо - Бергамо і Бергамо - Комо зовсім різні.
Цього року учасники змагань розпочнуть свій шлях у Комо і завершать його в Бергамо. Гонщики мають намір подолати 241 км, піднімаючись на висоту, що перевищує 4400 метрів.
Після початку змагань на учасників чекають 30 км рівнинної ділянки, після чого наступить перший підйом дня — Мадонна дель Гізалло. Цей відрізок має довжину 8,8 км з середнім нахилом 3,9%. Саме тут, ймовірно, сформується основна група відриву. Мадонна дель Гізалло — один із небагатьох підйомів, що регулярно з’являється в обох варіантах маршруту Ломбардії, незалежно від того, стартують учасники з Комо чи фінішують там.
Зазвичай, під час реверсного варіанту маршруту, Мадонну дель Гізалло атакують з іншого боку. Проте в 2024 році ситуація змінилася: підйом здійснювали з тієї ж сторони, що зробило минулорічний маршрут дещо незвичайним.
Після спуску з Гізалло учасників змагання чекає практично 50-кілометровий рівнинний відрізок, на якому лише один, не дуже складний підйом – Сан Готтардо, довжиною 2,7 км з ухилом 6,5%. Однак справжні випробування почнуться всього за 145 км до фінішу.
Перша комбінація підйомів включатиме Ронколу (7,5 км, 7,4%) та Бербенно (6,9 км, 4,9%). Після короткої ділянки рівної дороги нас чекатиме ще один набір підйомів: найдовший з них, Пассо делла Крочетта (11,7 км, 5,8%), а далі, практично без спуску, буде Дзамбла Альта, де справжнім викликом стануть останні 2,6 км з середнім ухилом у 6,9%.
Саме на цих двох підйомах відбудеться відбір, в результаті якого в пелотоні залишаться тільки найсильніші гонщики. Проте існують також варіанти, коли вже на Крочетті та Дзамбла Альта можуть розпочатися ключові атаки в боротьбі за перемогу.
Втім, найімовірніше, все найцікавіше відбуватиметься на передостанньому та найважчому підйомі гонки - Пассо ді Ганда: 9,3 км із середнім градієнтом у 7,1%. Його вершина розташована за 31 км до фінішу.
Далі на гонщиків чекатиме довгий спуск у напрямку Бергамо та невелика ділянка рівнини після Нембро. Після цього гонщики в'їдуть безпосередньо в Бергамо. Останнім підйомом дня буде короткий і вкритий бруківкою Колле Аперто (1,3 км, 7,4%) мальовничими вузькими вуличками старого міста. Вершина Колле Аперто розташована за 3 км до завершення гонки, після цього на гонщиків чекатиме спуск безпосередньо до фінішу.
- Ломбардія проводиться з 1905 року. Першим переможцем гонки став італієць Джованні Гербі.
На відміну від багатьох провідних спортивних змагань у Європі, "Класика опалого листя" без зупинок проходила під час Першої світової війни, а перерви зазнала лише у 1943 та 1944 роках під час Другої світової війни. Таким чином, Ломбардія-2025 відзначить своє 119-те проведення в історії.
- Найуспішнішим гонщиком в історії гонки є легендарний італієць Фаусто Коппі. "Іль Кампіоніссімо" вигравав "Класику опалого листя" 5 разів: у 1946, 1947, 1948, 1949 і 1954 роках.
- По чотири рази переможцями ставали його співвітчизник Альфредо Бінда та чинний чемпіон гонки, Тадей Погачар. Словенець виграв чотири останніх видання "Класики опалого листя" та вже повторив 4-річну переможну серію Коппі зразка кінця 40-х. Цього року в Погачара є прекрасні шанси одноосібним автором найдовшої переможної серії на Ломбардії та зрівнятися з Коппі за сумарною кількістю перемог на гонці.
Ломбардію найчастіше завойовували господарі — італійці, які здобули перемогу 69 разів. На рахунку представників Франції та Бельгії по 12 тріумфів.
- Українські гонщики на Ломбардії не перемагали жодного разу. Найкращий результат - сьоме місце Сергія Гончара у 2003 році.
У ролі беззаперечного фаворита на початку Ломбардії виступає чинний чотириразовий чемпіон Тадей Погачар. Як вже згадувалося раніше, його мета – продовжити серію перемог до рекордних п'яти років підряд. Чесно кажучи, наразі немає жодних ознак, що можуть перешкодити словенцеві досягти ще одного тріумфу.
У попередні два вікенди капітан UAE Emirates проїхав дві схожих за маршрутом гонки - чемпіонати світу та Європи, і обидві виграв більш ніж переконливо. Ці перемоги Тадей здобував у складі далеко не найсильнішої збірної, Словенії. На Ломбардії його буде підтримувати найкраща команда світу, UAE Emirates, яка цього року вже побила рекорд за кількістю перемог за один сезон - за таких обставин програти на гонці, яка Погачару підходить ідеально, здається, просто нереально.
Команда помічників словенця обіцяє бути по-справжньому вражаючою. Джей Вайн має всі шанси поборотися за місце на подіумі, а елітні грегарі Адам Єйтс і Рафал Майка стартують у гонці. Для польського гонщика це буде фінальний заїзд у його кар'єрі, хоча спочатку планувалося, що його прощальною гонкою стане Тур Польщі, що проходив у серпні.
Проте ставкою №2 UAE Emirates, безумовно, буде Ісаак Дель Торо, який домінував на усій осінній серії італійських класик. В альтернативному всесвіті, в якому не існує Погачара, мексиканець був би як мінімум фаворитом №2 Ломбардії. Проте ми живемо там, де ми живемо, і сам Ісаак ще на чемпіонаті світу продемонстрував свою повну лояльність словенцеві, та готовність жертвувати своїми амбіціями. Враховуючи ще й супервитривалість, необхідну для перемоги в Ломбардії, та молодий вік Дель Торо, він - явний претендент на топ-5, проте навіть щодо подіуму є питання.
Ще одним сильним кандидатом на перемогу в Ломбардії вважається Ремко Евенепул, який завершує свій цикл з командою Soudal Quick Step перед переходом до Red Bull Bora. Цього осені бельгієць демонструє вражаючу форму: він здобув перемоги на розділках чемпіонатів світу та Європи, а в групових гонках двічі фінішував другим, поступившись лише Погачару. Ремко виглядав значно сильніше за інших суперників, але в поєдинках зі словенцем не зміг досягти успіху. Не виключено, що на Ломбардії ми станемо свідками подібного сценарію.
Цікаво буде спостерігати за Полем Сейксасом, який здобув бронзову медаль на домашньому чемпіонаті Європи. Для французького таланту Ломбардія стане вже третьою важкою гонкою за останні три тижні. Питань виникає чимало: чи вистачить 19-річному спортсмену сил для відновлення, і чи не надто активно його використовують у команді Decathlon Ag2r?
Вражаючими були виступи Томса Скуїньша на світових та європейських чемпіонатах, де він двічі потрапляв до топ-5. Проте найзначніші досягнення латвійського спортсмена пов'язані з його іграми за національну команду. На змаганнях у Ломбардії він спільно з Маттіасом Ск'єлмосе, який здобув 4 і 7 місця на чемпіонатах світу та Європи відповідно, виконуватиме роль капітана команди Lidl Trek.
Однією з ключових надій для італійських господарів стане Крістіан Скароні з XDS Astana, який демонструє вражаючу форму. На нещодавньому європейському чемпіонаті він до самого кінця боровся за бронзову медаль з Сейксасом, але врешті-решт зайняв четверте місце.
Том Підкок стане серйозним суперником. Маршрут Ломбардії, особливо цей з фінішем у Бергамо, ідеально йому підходить. Наразі немає ознак зниження форми: на Джиро дель'Емілія, найпрестижнішій гонці в серії італійських класик перед Ломбардією, він посів друге місце, поступившись лише видатному Дель Торо.
Поступово відновлює свою форму після кількатижневої перерви Жуліан Алафіліпп, який пропустив чемпіонат світу через хворобу. Перед мундіалем він здобув перемогу на Гран-Прі Квебеку, а після цього посів місце на подіумі Тре Валлі Варезіне. Легендарний француз має шанси на потрапляння на подіум, особливо якщо Погачар не зробить надмірно ранні атаки і не ускладнить гонку. Крім того, варто врахувати і другого гонщика команди Q36.5, Марка Хірші, який здобув друге місце на Гран П'ємонте.
Не вражає після у другій половині сезону Річард Карапас, який пропустив Вуельту саме заради серії осінніх італійських класик і чемпіонату світу. На мундіалі він зійшов із дистанції, а на італійських класиках найкращий результат - це сьоме місце на Коппа Сабатіні. І не видно жодних підстав розраховувати на те, що капітан EF Education вистрелить саме на Ломбардії.
Втім, головною ставкою EF Education буде не він, а бронзовий призер чемпіонату світу, Бен Хілі. Після цього ірландець посів лише 34 місце на Тре Валлі Варезіне, хоча, гадаю, важливіше те, що до Ломбардії він, на відміну від більшості суперників, підходить на свіжих ногах.
Досить відомий склад команди Bahrain Victorious приїхав на Ломбардію. Серед учасників – Дам'яно Карузо, Пельо Більбао, Антоніо Тібері та Ленні Мартінес, який нещодавно здобув медаль на подіумі в Емілії. Проте зовсім не дивно, якщо найкращим в команді виявиться скромний португалець Афонсу Еулаліу, який посів дев'яте місце на чемпіонаті світу.
Капітаном команди Red Bull Bora стане Прімож Рогліч. Хоча завершення сезону у його виконанні не вражає так, як хотілося б, 11 місце на світовій першості та потрапляння до топ-5 на Джиро делль'Емілії свідчать про його добру фізичну підготовленість. Також до складу Red Bull Bora увійде Джуліо Пелліццарі, і знову постає питання: чи не надто активно команда Ральфа Денка використовує його потенціал у такому молодому віці?
Лідером Ineos Grenadiers буде Еган Берналь. На його рахунку - четверте місце на Джиро дель'Емілії та дев'яте - на Гран П'ємонте. Проте виступ колумбійця на чемпіонаті світу змушує засумніватися в його здібностях на надзвичайно довгих дистанціях. У будь-якому випадку, кращої кандидатури на роль капітана у Ineos Grenadiers все одно немає.
#Європа #Італія #Туреччина #Швейцарія #Італійці #Польський народ #Друга світова війна #Класична музика #Бельгія #Китай (регіон) #Земля #Чемпіонат світу з футболу #Перша світова війна #Французький народ #Об'єднані Арабські Емірати #Мілан #Ломбардія #Пелотон #Лідл. #Фламандський регіон #Більбао #Париж-Рубе #Сан-Ремо #Велосипедний спорт #Джиро д'Італія #Чемпіонат Європи з футболу #RCS MediaGroup #Ірландці #Португальський народ #Бронза. #Льєж-Бастонь-Льєж #Red Bull Racing #Рівнина. #Фаусто Коппі #Бергамо #Комо. #Біллхук. #Бербенно #Монца #Лекко. #Варезе. #Екскурсія по Польщі