Святою Месою зі спільнотами Папських університетів, яку Лев XIV очолив у базиліці Святого Петра, розпочався Ювілей світу освіти. Прибувши до храму, Папа перед головним вівтарем підписав Апостольський лист, приурочений до 60-річчя декларації Другого Ватиканського собору про католицьку освіту.
о. Тимотей Т. Коцур, ЧСВВ - Ватикан
"Саме в цьому полягає суть благодаті студента, дослідника та вченого: володіти широким світоглядом, здатним охоплювати далекі горизонти, не зводити питання до спрощених відповідей, не боятися ставити запитання, долати інтелектуальну лінь і, таким чином, перемагати також духовну стагнацію," - зазначив Папа Лев XIV під час проповіді на Святій Месі, яку він провів у понеділок, 27 жовтня 2025 року, у базиліці Святого Петра у Ватикані для студентів папських університетів Риму. Це богослужіння стало частиною Ювілею світу освіти, важливої події Святого Року 2025, що триватиме до 1 листопада.
Перед тим, як розпочати Євхаристійну службу, Наступник святого Петра підписав Апостольський лист під назвою "Накреслюючи нові маршрути надії", присвячений 60-річчю Декларації Другого Ватиканського Собору про католицьку освіту "Gravissimum educationis". Офіційна публікація цього Апостольського листа відбудеться завтра.
Саме в рамках Ювілейного року Святіший Отець знайшов натхнення для своїх роздумів, які він висловив під час проповіді. Він підкреслив, що перебування в цьому святому місці є особливим даром, який не слід сприймати як належне. Паломництво через Святі Двері нагадує нам, що життя наповнене сенсом лише тоді, коли ми перебуваємо в русі, готові здійснити "перехід", або ж "Пасху". "Яка ж це чудова думка про Церкву, яка в ці місяці, святкуючи Ювілей, переживає цю подорож, нагадуючи собі про безперервну потребу в наверненні, про те, що вона завжди повинна слідувати за Ісусом, не вагаючись і не намагаючись випередити Його. Церква завжди потребує Пасхи — переходу від рабства до свободи, від смерті до життя," — зазначив проповідник, запрошуючи всіх замислитися про ту особливу благодать, яка може торкнутися всіх, хто навчається, викладає або займається дослідженнями. Він говорив про "благодать спільного бачення, здатного охопити широкий горизонт і заглянути в далі".
Як зазначив Папа, підказки для цих роздумів можемо почерпнути саме з прочитаного євангельського уривка, в якому йшлося про скорчену жінку, яку Ісус зцілив, і вона тепер може випростатися, "нарешті отримати благодать нового погляду". "Стан невігластва, який часто пов'язаний із закритістю та нестачею духовного й інтелектуального неспокою, схожий на стан цієї жінки: вона вся згорблена, занурена в себе, тому не здатна дивитися далі себе самої. Коли людина не здатна бачити далі себе, свого досвіду, своїх ідей і переконань, своїх схем, вона залишається полоненою, залишається невільницею, нездатною сформувати власне судження", - пояснив проповідник, зазначивши, що протягом життя чимало фундаментальних речей ми отримуємо від інших, вони доходять до нас завдяки вчителям, завдяки досвідові. І це є "досвідом благодаті, бо зціляє нас від наших згорбленостей". Йдеться про "справжнє зцілення", яке дозволяє нам "знову випростатися перед речами та перед життям й оглядати їх у ширшій перспективі".
"Ця відновлена жінка знаходить надію, оскільки нарешті здатна підняти свій погляд і побачити нові горизонти. Це стає можливим, зокрема, коли ми зустрічаємо Христа у своєму житті: ми відкриваємося до істини, яка може змінити наше існування, відвести нас від егоцентризму й вирвати з ізоляції", - зазначив Лев XIV. Він також підкреслив, що той, хто прагне знань, розширює свій світогляд, щоб відновити здатність дивитися вгору - до Бога, до оточуючих, до глибини життя. І цей "широкий погляд" є даром для кожного студента.
Святіший Отець наголосив на важливості врахування того, що духовність вимагає особливого підходу, в якому значну роль відіграють богословські, філософські та інші дослідження. Сьогодні ми стали "фахівцями в нескінченних дрібницях реальності", але при цьому втрачаємо здатність формувати цілісну картину, "бачення, яке об'єднує всі аспекти". Християнський досвід, навпаки, закликає нас дивитися на життя і реальність з цілісної перспективи, що охоплює все, і відкидає часткові підходи. "Тому я звертаюся до вас - студентів і всіх, хто займається наукою та викладанням - не забувати, що саме такий цілісний погляд є необхідним для Церкви сьогодні і в майбутньому", - зазначив Папа, наводячи в приклад святих учених, які вміли поєднувати свої дослідження з духовним життям. За його словами, важливо, щоб те, що відбувається в навчальних аудиторіях або освітніх установах, "не перетворювалося на абстрактні інтелектуальні вправи, а ставало реальністю, здатною змінювати життя, сприяти поглибленню наших стосунків з Христом, допомагати нам краще усвідомлювати таїнство Церкви і робити нас відважними свідками Євангелія в суспільстві".
Лев XIV також підкреслив, що дослідження та викладання пов’язані з "важливим завданням виховувати", що стало основою його заклику до університетів "з ентузіазмом і відданістю прийняти цей виклик". За його словами, освітня та виховна діяльність нагадує чудо, описане в євангельському тексті, оскільки йдеться про те, щоб "підняти іншого, відновити його, як Ісус допоміг цій згорбленій жінці, повернути йому можливість бути самим собою". "Папські університети повинні продовжити цей жест Ісуса. Це справжній акт любові, адже є форма любові, яка реалізується через навчання, пізнання та щире прагнення до істини і сенсу життя. Втамування голоду за істинною інформацією та значенням є важливим завданням, оскільки без істини та справжніх цінностей можна опинитися у безодні, а навіть зникнути", - зазначив Святіший Отець.
#Університет #Студент #Ісусе. #Католицька церква #Папа! #Ватикан #Святий Петро #Рим #Благодать у християнстві #Лев #Рабство. #Правда. #Великдень #Базиліка святого Петра #Орден Святого Василія Великого #Поклоніння #Меса в католицькій церкві #Проповідь #Євангеліє #Другий Ватиканський Собор #Ювілей у Католицькій Церкві #Вівтар #Паломництво #Таїнство