
Заступника міністра освіти і науки України Михайла Винницького, який відповідав за реформування вищої освіти, звільнено з посади.
Цю ухвалу затвердив Кабінет Міністрів України, про що повідомив вже колишній чиновник на своїй сторінці у Facebook ввечері 8 серпня 2025 року.
"Сьогодні відзначають ті, хто нам не союзники. Але, дорогі друзі, не впадайте у відчай!" - підкреслив Винницький.
Він стверджує, що його відставка стала результатом впливу ректорського лобі, яке виступало проти його реформаторських ініціатив.
"Здається саме цей наголос на прозорості і відвертість у спілкуванні найбільше роздратувала тих "активних" депутатів і депутаток, які наполегливо вимагали моєї відставки. От і цей день настав. День підзвітності народним обранцям. Саме так працює демократія", - пояснив Винницький.
Він утримався від називання прізвищ цих "депутатів і депутаток", але підкреслив їхню взаємодію з ректорським середовищем.
"Це рішення носить політичний характер: необхідно підтримувати курс реформ, що його веде Оксен Лісовий, і який викликає незадоволення у певних депутатів, зокрема у ректорів (як чинних, так і колишніх), які висловлюють свою вдячність цим депутатам за їх політичну діяльність. Настав час відкрито озвучити те, що вже давно відомо в обмежених колах", - зазначив Винницький.
Тобто Лісовий так його команда лишаються на чолі МОН, але Винницькому довелося піти.
17 липня, під час обговорень у парламенті стосовно формування уряду Юлії Свириденко, одним із ключових питань стало перепризначення міністра освіти та науки Лісового. Народна депутатка від "Слуги Народу" Юлія Гришина зазначила, що це питання спричинило "найінтенсивніші дискусії".
Зокрема, депутати акцентували увагу на необхідності перегляду стратегій щодо зменшення кількості вищих навчальних закладів, за що відповідав Винницький.
Як зазначила Гришина, у новому складі уряду Свириденко команда Лісового планує переглянути ряд питань та рішень у сфері вищої освіти. Вона підкреслила, що одноосібне ухвалення рішень без чітко визначених критеріїв щодо об'єднання університетів буде припинено.
Вона також зазначила, що піднімала тему перегляду політики стосовно можливих порушень прав студентів — аспірантів, а також необхідності створення стратегій підтримки освітньої системи в зонах, близьких до лінії фронту.
Винницький, як відомо, також зіткнувся з різким зростанням числа аспірантів - чоловіків призовного віку, яке почало фіксуватися з моменту початку повномасштабної агресії, оскільки вони отримали відстрочку від мобілізації.
Він зазначив, що, обіймаючи посаду заступника міністра освіти і науки, його метою було "надати студентам ширші можливості для навчання, забезпечити університети інструментами для сталого розвитку, а державі - сучасну та конкурентоспроможну систему підготовки спеціалістів, зокрема в рамках ЄС".
1. Урядові стипендії для здобуття освіти
В Україні вперше реалізовано новаторську систему співфінансування вищої освіти, що дозволяє відмовитися від звичної моделі "бюджет чи контракт". Студенти, які продемонстрували відмінні результати на НМТ, мають можливість отримати державний грант і вступити на бажану програму в рамках контрактної форми навчання.
Ключовою характеристикою є те, що фінансування направляється університетам у вигляді спеціального фонду, а не зараховується до загального бюджету. Це сприяє збільшенню фінансової автономії навчальних закладів. В результаті, з'являються додаткові можливості для покращення інфраструктури, наукових досліджень та освітніх програм. Найважливішим є те, що це також сприяє підвищенню реальних доходів викладацького складу.
2. Цифровізація вступу та фінансування
"При вступі оновлено алгоритм у ЄДЕБО (дякую державному підриємству "Інфоресурс" і особисто Віталію Носку). Це дозволяє швидко і прозоро розміщувати місця для вступників у всіх університетах -- державних, комунальних та приватних, і на бюджет, і на контракт.
Усі етапи отримання грантів реалізовано через застосунок "Дія". У 2024 році понад 13 тисяч студентів-контрактників отримали гроші на оплату навчання -- без довідок, черг і бюрократії. Цьогоріч прогнозуємо 30 тисяч таких отримувачів. Розмір гранту залежить від результатів НМТ та обраної спеціальності. Кошти автоматично перераховуються закладу вищої освіти".
3. Унікальні субсидії для нащадків ветеранів
4. Відновлення формульного фінансування, яке свого часу ініціював Єгор Стадний.
"Відновлено розподіл коштів між університетами за прозорою формулою:
80% - базова підтримка кадрового потенціалу;
20% - за результатами роботи за п'ятьма критеріями: контингент, наукова діяльність, міжнародна співпраця, працевлаштування випускників та регіональний коефіцієнт.
Це дозволило відв'язати зарплати викладачів від кількості студентів і мотивувати заклади працювати на результат".
5. Персоналізовані освітні маршрути
6. Модернізація мережі закладів вищої освіти.
7. Міжнародна інтеграція через програми Twinning Ukraine та інші ініціативи. Більше 100 українських університетів вже налагодили партнерство з навчальними закладами Великої Британії та Європейського Союзу.
«Також важливою є міжнародна академічна мобільність, особливо в напрямку країн Європейського Союзу», - зазначив Винницький, додавши, що продовжить працювати в освітній сфері, адже поєднує свої обов’язки в Міністерстві освіти і науки з викладанням у Києво-Могилянській академії та Українському католицькому університеті.
#Університет #Сполучене Королівство #Студент #День (Київ) #Вища освіта #Україна #Уряд України #Сміливіше. #Facebook #Міністерство освіти і науки України #Бюрократія #Вищий навчальний заклад #Бюджет #Демократія #Інфраструктура #Європейський Союз #Мобілізація #Парламент #Модернізація #Український католицький університет #Києво-Могилянська академія (1659—1817) #Лобіювання #Сталий розвиток #Депутат (законодавець) #Аспірантка #Грант (гроші) #Автономія #Реформа