Підвищення кваліфікації вчителя - це не лише формальне виконання 150 годин раз на п'ять років. Це цілісна система, що повинна формуватися відповідно до індивідуальних потреб педагога, надаючи йому можливість самостійно обирати напрямки професійного розвитку. Про те, як має функціонувати система професійного розвитку вчителів, розповідає у своїй колонці заступниця міністра освіти Надія Кузьмичова для РБК-Україна.
Сучасність характеризується швидкими змінами: війна змінює нашу повсякденність, нові технології активно розвиваються, а ринок праці висуває нові вимоги. У зв'язку з цим освіта повинна адаптуватися до сучасних викликів і забезпечувати навички, необхідні для життя. Тому наша команда працює над всебічним оновленням освітнього контенту, змінює підходи до створення підручників, проводить реформи в старшій школі та модернізує освітні простори.
Але все це неможливо без системної підтримки педагога. Бо саме вчитель заходить до класу, де впроваджує всі ці нові підходи. А невід'ємною частиною роботи педагога є професійний розвиток. Ми, як держава, прагнемо надавати дієві інструменти для цього розвитку. Адже підвищення кваліфікації вчителя набагато комплексніше, ніж обов'язкове навчання 150 годин впродовж 5 років. Це цілісна система, у центрі якої - педагог та його потреби.
Хтось хоче опанувати методики роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, хтось - з подолання освітніх втрат. А хтось хоче спробувати нові для себе ролі - стати наставником чи карʼєрним консультантом. Виклик полягає в тому, що застаріла система підвищення кваліфікації часто не дає вчителям реалізувати ці та інші прагнення.
Результати опитування Міністерства освіти і науки, проведеного нашою командою в період з грудня 2024 по січень 2025 року, виявили, що 61% педагогів висловили часткове або повне незадоволення існуючим механізмом фінансування їх професійного розвитку.
На сьогоднішній день державні кошти виділяються виключно для обласних інститутів післядипломної освіти, що обмежує можливості для навчання. У зв'язку з цим, вчителі активно шукають альтернативні варіанти: безкоштовні вебінари та платні курси. У 2025 році уряд виділив 150 млн грн на підвищення кваліфікації. Однак, згідно з даними опитування Міністерства освіти і науки, 60% педагогів все ще вкладають власні кошти у своє професійне навчання, щоб мати змогу вивчати те, що їм дійсно потрібно, а не лише те, що пропонують освітні заклади.
Саме з цієї причини з'явилася необхідність трансформувати підходи до фінансування підвищення кваліфікації. Це має бути модель, в якій державна підтримка не стане перешкодою для розвитку педагога, а навпаки, сприятиме задоволенню його професійних потреб.
"Гроші слідують за вчителем" - це нова державна ініціатива, яка запроваджує інноваційний підхід до фінансування професійного зростання вчителів. Починаючи з нового календарного року, держава буде перераховувати фіксовану суму у розмірі 1500 грн безпосередньо на електронний рахунок кожного педагогічного працівника.
Вчитель матиме можливість самостійно обирати постачальника та курс підвищення кваліфікації через державну платформу "Вектор", враховуючи свої індивідуальні професійні вимоги.
Вже у грудні перші 100,000 вчителів зможуть зареєструватись на участь у пілотуванні оновленого механізму (фото: Getty Images)
Ключовим інструментом політики "Гроші ходять за вчителем" стане нова державна цифрова платформа "Вектор". Вона розробляється на базі програмного забезпечення платформи EdWay, яке безоплатно передала Українському інституту розвитку освіти (УІРО) громадська організація "ЕдКемп Україна". EdWay працювала з 2021 року і пройшла чотирирічну апробацію за підтримки Міжнародного фонду "Відродження", Save the Children International та Education Cannot Wait.
Ми щиро вдячні нашим партнерам з організації "Едкемп Україна". Передача платформи є яскравим свідченням масштабної співпраці між державою і громадським сектором у освітній сфері. Ми високо цінуємо цю довіру та наше партнерство.
Нова державна платформа отримає унікальну назву та оригінальний дизайн, що відрізнятимуться від EdWay. Вона зосередиться на трьох основних функціях:
Презентація оновленої державної платформи запланована на грудень 2025 року.
Нова модель створює перспективи для всіх, хто бажає надавати високоякісні послуги з підвищення кваліфікації. Всі зацікавлені постачальники зможуть працювати за новим механізмом, за умови, що вони відповідають вимогам постанови КМУ №800 та займаються освітньою діяльністю в галузі підвищення кваліфікації. Серед них можуть бути:
Процес реєстрації є легким і зрозумілим, а єдиною вимогою є успішна верифікація програми Українським інститутом розвитку освіти. Провайдери отримають можливість вибирати різні формати навчання: вони зможуть організовувати курси у своїх навчальних закладах або офісах, безпосередньо на місцях роботи педагогів, або в онлайн-форматі, в залежності від особливостей програми.
Важливо, що супервізія також зараховуватиметься як підвищення кваліфікації і в межах пілоту педагогічні працівники зможуть обрати та оплатити послуги супервізора на платформі.
Політика "Гроші слідують за вчителем" трансформує підходи до професійного зростання в сфері освіти. Однак ці зміни, перш за все, орієнтовані на дітей. Коли педагог має можливість самостійно визначати, які навички здобувати, він розвиває саме ті компетенції, що відповідають його актуальним професійним вимогам і сприяють більш ефективній підтримці учнів у їхньому навчальному процесі.
Кошти на підвищення кваліфікації надходять на віртуальний рахунок педагога. Далі саме він вирішує, що, де і коли вивчати - формуючи власну траєкторію розвитку, підлаштовану під конкретні завдання своєї роботи. Діджитальна платформа є зручним та прозорим інструментом, де можна навчатися і навчати, а також відстежувати свій кар'єрний поступ.
Це модель, побудована на довірі та автономії: держава створює умови, а вчитель - обирає напрям і бере на себе ініціативу за власний професійний розвиток.
#Учитель #РБК-Україна #Україна #Уряд України #Реальність #Модель #Міністерство освіти і науки України #Дизайн #Організація громади #Держава (політичний устрій) #Гроші #Ринок праці #Вища освіта в Україні #Логіка #Компетентність #Міжнародний фонд "Відродження #Програмне забезпечення #Верифікація та валідація #Автономія #Getty Images #Державна політика #Врятуйте дітей