Як у закарпатській школі учні впроваджують бізнеси та вчаться заробляти
Коли молодь говорить про своє бажання стати підприємцями, вони рідко усвідомлюють, що це насправді передбачає. У Мукачеві, в Закарпатті, учні Мукачівської ЗОШ І-ІІІ ст. №7 вже кілька років реалізують три успішні підприємницькі проєкти: "ПрінтХаб", "ЗначОк!" та "Розумний город". Кожен з цих проєктів веде окремий клас, а їхніми основними споживачами є учні та їхні батьки, проте вони мають потенціал для розширення на рівні району та міста. Прибуток, отриманий від їхньої діяльності, переважно інвестується в подальший розвиток бізнесу та поліпшення умов навчання в класах.
На перший погляд, це виглядає як гра, в якій учні можуть заробити справжні гроші. Але насправді справа має глибший сенс: у цій школі, що розташована поблизу Мукачівського замку, реалізуються бізнес-ініціативи в рамках курсу соціального шкільного підприємництва, який веде відомий спеціаліст з фінансової освіти Сергій Вожжов. Під наглядом викладачів учні проходять усі етапи — від генерування бізнес-ідеї та вивчення ринку до залучення інвесторів, повернення фінансування та передачі проєкту наступній групі. Цей досвід не лише надає підліткам практичні навички підприємництва, а й трансформує їхнє сприйняття бізнесу, фінансів та соціальної відповідальності — цінностей, які стануть ключовими для майбутньої відбудови України.
З коштів гуртового замовлення було придбано дзеркало та пуфи.
Мене звуть Роман, і я вже другий рік займаюся діяльністю шкільної друкарні. На нашому принтері ми виконуємо замовлення для учнів, друкуючи все необхідне для уроків. Наразі ми також можемо випускати книжки, зокрема електронні підручники для німецької мови. Завдяки ще одному пристрою, який ми придбали на зароблені в "ПрінтХабі" кошти, ми тепер здатні їх прошивати, - ділиться своїм досвідом Роман Малашенко, учень 11 класу, розповідаючи про їхній бізнес.
Його бізнес-партнерка Ванесса Колядова каже, що хоча проєкт - сталий, але заробіток - не прогнозований.
- Найвищий наш дохід становив приблизно 5 тисяч гривень за оптове замовлення на друк книг. Наразі на нашій картці залишилося близько 3 тисяч. Дохід коливається: іноді за тиждень лише двоє клієнтів звертаються за друком, і ми зовсім не отримуємо прибутку, а в інші рази може бути десятеро замовників, які хочуть надрукувати книги, - розповідає учениця.
Найгарячіша пора роботи - улітку перед школою.
- Як ви оцінюєте вартість своїх послуг у порівнянні з конкурентами на ринку? Мене це цікавить.
- Це дешево, майже удвічі нижче від цін на ринку в місті. Наприклад, кольорова книжка на 100 сторінок у нас виходить 300 грн, у місті - на 200 грн дорожче, - каже Ванесса.
Розповідає, що їхні клієнти - учні та батьки. Для налагодження клієнтських зв'язків ходили з презентацією на батьківські збори. Також запустили й ведуть сторінку в інстаграмі - за її допомогою масштабуються, поки що - лише в межах свого району.
Оскільки бізнес - соціальний, то вкладати зароблене діти можуть у соціальні проєкти.
- Так, за гроші, отримані від гуртового замовлення, ми придбали стильне дзеркало для класу та кілька пуфів, - ділиться дівчинка.
НАЙКРАЩІ ЗНАЧКИ З МЕМАМИ КУПУЮТЬ НАЙЧАСТІШЕ
Їхні товариші з іншого шкільного проекту під назвою "ЗначОк!" — це десятикласники. Коли ми приходимо, тут активно триває робота: дівчата створюють значки та прикріплюють їх на величезну дошку, обтягнуту білим матеріалом. Хлопці під час великої перерви планують вийти з цією дошкою "у світ" — продавати значки учням молодших і середніх класів.
- Ми робимо значки як на замовлення, так і просто на продаж - за нашими ідеями. Є різні колекції. Тепер меми - найбільш ходове. Іще - аніме. Працюємо всі разом, класом. У нас кожен вміє закатувати значки, - вдається в деталі шкільна підприємиця Ніка Калабішка.
Вона демонструє, що все робиться легко.
Відбираємо шаблон, на якому надруковані картинки, та плівку, потім проводимо відтискання і прикріплюємо до зворотної сторони значка із застібкою.
Їхня діяльність тісно пов'язана з "ПрінтХабом".
- Ми обробляємо замовлення через чат-бот. У нас є дизайнер, який створює макети і відправляє їх на друк. Потім ми їх забираємо, вирізаємо і виготовляємо значки, - ділиться Ніка.
Зазвичай учні десятого класу займаються підприємництвом під час перерв, коли мають вільний час, особливо на уроках технологій. Вони виконують замовлення як через інтернет, так і в офлайн-форматі. Отримані доходи витрачають на покупку необхідних матеріалів для виготовлення продукції в інтернет-магазинах.
- Вартість великих значків у нас становить 35 гривень, середніх - 20, а малих - 15 грн. Ми пропонуємо як пластикові, так і металеві вироби, і, за словами школярки, металеві значки користуються більшим попитом. - Ми розпочали цю справу восени, і вже встигли заробити 6 тисяч гривень. Половину з цих коштів витратили на купівлю пуфів для нашого класу, а решту плануємо залишити для подальшого розвитку нашого проекту.
Масштабуються поки що в межах міста: тут за надійних і постійних клієнтів десятикласники зі школи під замком мають мукачівських пластунів, які полюбляють значки.
МІКРОЗЕЛЕНЬ З "ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО МІСТА"
Ще один цікавій шкільний бізнес — "Розумний город". Цей проєкт реалізується семикласниками під керівництвом вчительки німецької мови Юлії Фітас. Він є наймолодшим бізнесом у школі, оскільки тільки-но розпочав свою діяльність і існує менше року. Однак цей проєкт також вважається найбільш ризикованим: через відключення електрики учні неодноразово втрачали свої рослини.
- Для того щоб отримати мікрозелень, готову до реалізації, потрібні 14 днів, - розповідає семикласник Богдан.
Вчителька зазначає, що процес складається з кількох стадій: посадка, проростання та подальше вирощування рослин.
- Коли світло почало зникати, рослини почали рости значно повільніше. Проте ми приносимо їх додому для пророщування, а потім продовжуємо вирощувати. Діти самостійно поливають їх, коли електрики немає і автополив не працює. Вони вміють змішувати добрива у правильних пропорціях, адже без них мікрозелень не зможе розвиватися, - ділиться Юлія Фітас.
Учні сьомого класу діляться, що вирощена ними мікрозелень реалізується в місцевому ресторані. Крім того, її охоче купують вчителі та батьки.
- Заробіток не стабільний, кожного місяця сума різна. Тепер нічого не продаємо, дорощуємо до свят, на ту пору вже маємо багато замовлень, - розповідає вчителька.
Діти пропонують свою мікрозелень за стартовою ціною 65 грн. У їхньому асортименті ви знайдете горох, редиску, цибулю та капусту.
Директорка перетворилася на інвестора - за рік діти отримали назад вкладені кошти.
За словами Наташі Савчин, директорки Мукачівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, перший проект шкільного підприємництва було реалізовано чотири роки тому. Зараз у школі функціонують вже три проекти, і в даний момент готують до запуску четвертий, про деталі якого поки що не розголошують.
Все почалося, коли я прийшла до школи, а Сергій Вожжов проводив курс з фінансової грамотності. Це був навчальний рік 2022-2023. Сергій Анатолійович запропонував: "А чому б нам не спробувати не лише вивчати фінанси, а й запустити соціально-шкільне підприємництво?". Оскільки у нас не було досвіду, ми вирішили зануритися в цю тему, почали досліджувати і читати, що це таке. І зрештою, ми вирішили ризикнути і реалізувати цю ідею. Нам потрібно було знайти бізнес-можливість, яку можна було б реалізувати в стінах школи, а також знайти фінансування для її реалізації, - ділиться директорка.
Він зазначає, що у дітей були абсолютно різні ідеї, тому вони приходили і висловлювали свої пропозиції.
- Була, наприклад, думка зробити платну парковку в школі для вчителів. Проштовхували також... казино. Діти пропонували поставити автомати й брати за гру по 20 гривень з охочого, - сміється Савчин. - Я не відмовила, лише запропонувала "бізнесменам" знайти нормативні документи, які б нам дозволяли поставити в приміщенні школи ігрові автомати. Ну, на цьому й завершилося.
Зрештою, щодо ідеї першого бізнесу зупинилися на друкові.
Однак це не так легко, адже організація друку в навчальному закладі має свої особливості. Школа працює до шостої години вечора, і так само більшість клієнтів, тому у них немає можливості приїхати і забрати замовлення. Вирішили, що нашими клієнтами стануть учні та їх батьки. Я запросила команду "ПрінтХабу" на загальні збори, де вони розповіли про можливості співпраці батькам. Їм потрібно було створити Google Диск для завантаження матеріалів для друку та організувати доставку. Основна проблема полягала у фінансуванні принтера. Ми подавали заявки на гранти, але не пройшли відбір. Врешті-решт, допомогла Юлія Тайпс, міська чиновниця, завдяки співпраці з німецькими партнерами. Діти підготували презентацію свого проєкту німецькою мовою, показали її німцям, і ті надали фінансування, - розповідає директор школи.
Оскільки проєкти соціальні, наголошує Наташа Савчин, то зароблені гроші учні не можуть просто розділити та, скажімо, проїсти в піцерії. Вони вкладають ці кошти в розвиток проєкту, купують речі для своїх класів, також - спандбонд для маскувальних сіток, які плетуть у школі.
Коли розпочали реалізацію другого проєкту під назвою "ЗначОк", інвестором виступила директорка.
Діти розробили цей проєкт після проведення опитування серед учнів, щоб дізнатися, чи зацікавлені вони в покупці значків. Таким чином, вони уважно вивчили свою цільову аудиторію. Я інвестувала кошти, і до кінця навчального року вони віддали мені вкладені гроші. Тепер цей проєкт успішно передано наступному класу, який продовжує ним займатися, — розповідає Наташа Савчин.
Залишок зароблених коштів команда проєкту використала для придбання обладнання, яке перетворює пластикові пляшки на філамент. Це стало можливим завдяки тому, що учні активно займаються сортировкою сміття і мають значну кількість матеріалів для переробки. Наступним кроком стало подання проєкту на конкурс "Студбіз", де команда здобула грант на суму 2000 євро. Ці кошти були витрачені на купівлю додаткової форми для виготовлення значків та 3D-принтера для школи, на якому тепер створюють вироби з філаменту.
ЄДИНА В КРАЇНІ ШКОЛА, ДЕ ОДНОЧАСНО ПРАЦЮЮТЬ ТРИ БІЗНЕСИ
На думку Сергія Вожжова, викладача фінансової грамотності, досліджуючи каталог соціального шкільного підприємництва в Україні, можна виявити, що в Закарпатті функціонують три такі підприємства.
Всі вони працюють в одній навчальному закладі – Мукачівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №7, яка славиться своїм розташуванням біля знаменитого замку "Паланок". Якщо глибше дослідити цю тему, стане очевидно, що в Україні існує лише одна школа, де одночасно функціонують три різні бізнеси, надаючи учням можливість отримати практичний досвід у підприємництві, - ділиться він.
Вожжов підкреслює, наскільки це суттєво, оскільки саме через подібні ініціативи діти отримують важливі навички в сфері практичного підприємництва.
Загалом, підлітки часто виявляють живий інтерес до бізнесу, цікавлячись тим, як він функціонує в реальному житті, а не лише в рамках уроків фінансової грамотності. Молодь стикається з викликом необхідності створити ідею для бізнесу. Це, як виявляється, непросте завдання: важко вигадати реалістичну бізнес-ідею, яка могла б бути реалізована, приносити прибуток і не просто викликати фінансові витрати. Йдеться про те, щоб проект був самофінансованим, генерував дохід і мав потенціал для розвитку та розширення, — зазначає викладач.
Зауважує, що "ПрінтХаб" у школі працює вже третій рік і дає результат, хоча змінилася команда і випустилися учні, які його розпочали.
"Значок" функціонує вже другий рік, і тепер цей проєкт перейшов до іншого класу, який успадкував його. Цікаво, що ця традиція передачі справ насправді не робить процес легшим, а іноді навіть ускладнює його. Нова команда змушена починати фактично з нуля, освоювати нові напрямки та розробляти стратегії для розвитку бізнесу, - ділиться своїми думками Вожжов.
Наташа Савчин зазначає, що участь у подібному шкільному підприємництві є чудовим досвідом для дітей.
- Коли питаєш підлітків, чим хочуть займатися, багато з них відповідають, що прагнуть мати свій бізнес. На їхню думку, це легко. Беручи участь у таких проєктах, вони розуміють, що насправді в бізнесі є дуже багато нюансів. І тут вони мають нагоду їх пропрацювати. Зіткнутися з ризиками - як відключення світла в "Розумному городі" чи з пошуками інвестора, як із "ПрінтХабом". Це "стирає золотий пил з очей" у дітей. Ні, це - не легко, але буде набагато легше з таким шкільним досвідом.
#Учитель #Instagram #Україна #Підручник #Онлайн #Завод #Дизайн #Бізнес #Підкарпатська Русь #Українська гривня #Інвестор #Грамотність #Принтер (видавнича справа) #Пласт #Німецька мова #Прибуток (економіка) #Ткане полотно #Аніме #Ціна #Дзеркало. #Пластик #Мукачево #Принтер (обчислювальна техніка) #Значок на лацкан #Інтернет-магазин #Мукачівський район