Чорна п'ятниця та Кіберпонеділок залишаються головними подіями у календарі ecommerce. Щороку бізнеси намагаються використати цей період максимально ефективно, тому готуються заздалегідь: аналізують попередні кампанії, тестують нові канали та вдосконалюють стратегії.
Для того щоб підтримати бізнес у підготовці до сезону 2025 року, платформа управління клієнтськими даними (CDP) eSputnik реалізувала велике дослідження. Аналізу підлягали більше двох мільярдів маркетингових повідомлень, відправлених приблизно 900 компаніями в сфері електронної комерції під час розпродажів 2024 року.
Ця інформація дозволила з'ясувати, як змінюються звички споживачів, на які ключові показники ефективності слід зосередитися, які канали забезпечують найвищу конверсію та на які аспекти варто акцентувати увагу при розробці майбутніх рекламних кампаній.
Хоча головна хвиля продажів припадає на кінець листопада, активний сезон стартує раніше. Уже восени кампанії Back to School і Гелловін запускають перші хвилі попиту, а післясвяткові знижки тривають до Великодня.
За опитуванням, яке проводилося в соцмережах eSputnik, половина респондентів планує акції до новорічних свят, а 38% - продовжують промо до 8 березня.
Після початку великої війни сезон 2024 року став першим стабільним періодом без різких коливань попиту.
Чорна п'ятниця 2024 у цифрах:
У 2024 році сегмент постійних клієнтів мав активність на звичайному рівні, а частка нових користувачів збільшилася на 97% за тиждень до Чорної п'ятниці (у порівнянні з базовим рівнем), на 141% у Чорну п'ятницю та на 156% у Кіберпонеділок. Це найкращий час для розширення бази та збору первинних лідів, яких згодом можна конвертувати у повторних покупців.
Спостерігається зміна в звичках покупців: приблизно 75% усіх покупок відбувалося через смартфони. У день Чорної п'ятниці частка мобільного трафіку зменшилася ненабагато — до 72%, але знову піднялася до 79% між п'ятницею та понеділком.
Найбільш результативним каналом залишається електронна пошта (52% усіх відправлень), оскільки вона пропонує найкраще поєднання вартості, персоналізації та надійності доставки.
Мобільні пуш-повідомлення (22%) демонструють значний ріст завдяки зростанню популярності мобільних додатків. App Inbox (14%) забезпечує високий рівень клікабельності (CTR) і підкріплює ефективність інших каналів комунікації. Веб-пуш (10%) залишається швидким та економічним інструментом для ремаркетингу, а Viber і SMS (разом складають 2%) займають нішеву позицію, використовуючи їх для цілеспрямованих комунікацій.
Останні два роки відзначилися помітним зростанням впливу AI-рекомендацій у сфері продажів. Алгоритми здатні ефективно підбирати відповідні товари, а використання готових пропозицій в різних каналах — на сайті, в мобільному додатку та в електронних розсилках (як масових, так і тригерних) — підвищує ймовірність взаємодії клієнтів у моменти, коли вони найбільш схильні до покупки. Це, в свою чергу, значно покращує показники CTR, конверсії та середнього чека.
У підприємств, що належать до найвищого 1% за показниками ефективності, частка продажів, отриманих завдяки персоналізованим рекомендаціям товарів, зросла з 33,8% до 42,2%. Значний вплив на ці результати справили нові алгоритми, побудовані на основі трансформерних моделей у поєднанні з великими мовними моделями (LLM).
Індустрії продемонстрували стабільне зростання:
Найбільш активні категорії під час Чорної п'ятниці:
Імпульсні категорії демонструють вищий рівень конверсії під час Кіберпонеділка, оскільки споживачі повертаються до покупок, які були відкладені. Натомість, товари щоденного попиту досягають максимуму продажів у Чорну п'ятницю. Щоб спонукати покупців до дій та підвищити прибутки, бренди використовують різні тригери, такі як нагадування про покинуті перегляди, кошики, знижки та повідомлення про повернення товарів у наявність, охоплюючи всі канали комунікації, а не обмежуючись лише електронною поштою.
В середньому, під час Чорної п'ятниці сума покупок збільшується на 18%, тоді як у Кіберпонеділок цей показник зростає до 50%.
Максимальне підвищення середньої вартості покупки в різних галузях:
Для максимальної точності ми поділили компанії на сегменти з урахуванням розміру трафіку (переходів на сайт/у застосунок з розсилок) у період Black friday і порівнювали рік до року:
У 2023 році спостерігався значний ріст конверсії, що співпадало з покращенням якості трафіку та більш детальною персоналізацією. У 2024 році показники знизилися з пікових значень, проте залишилися значно вищими за рівень 2021 року.
Попередні дані за серпень 2025 року свідчать про підвищення у провідних учасників ринку:
За нашими підрахунками, у серпні 2025 року активність користувачів у різних каналах комунікації суттєво зросла. Ми проаналізували ефективність каналів для трьох сегментів: топ-1%, топ-10% і медіана (або топ-50%) - щоб оцінити як максимальні, так і середні показники для ринку.
Трафік (кількість переходів на вебсайт або в додаток з 1000 контактів):
У порівнянні з періодом, коли сезонність не впливала на показники, спостерігається значне зростання активності в більшості каналів. Найбільше зростання зафіксовано у:
Push-повідомлення забезпечують найпомітніше зростання трафіку в сезон розпродажів, а email залишається стабільним каналом для охоплення великої кількості аудиторії.
Як визначити свої показники: для Email медіана становить 53 переходи на 1000 контактів. Якщо ваша компанія має базу даних у 100 000 контактів, можна очікувати приблизно 53 000 переходів на вебсайт або в додаток з цього каналу. Також важливо враховувати, що ефективність email-маркетингу може варіюватися в залежності від сфери діяльності. Згідно середніх даних, кількість переходів з 1000 контактів на місяць виглядає наступним чином:
Протягом останніх трьох років українські маркетингові команди досягли значних успіхів. Компанії впровадили системний підхід до персоналізації, автоматизації та аналітики, активно використовуючи предиктивні технології.
Особливо виросла категорія аптеки та дрогерія - із групи найслабших вона перейшла до лідерів за результативністю, довівши, що робота з клієнтськими даними напряму впливає на комерційний успіх.
Кількість кліків визначається актуальністю контенту та часом його відображення. Найвищі показники спостерігаються у Віджетів та In-App форматів, оскільки вони максимально ефективні завдяки своїй контекстуальності - вони з’являються в той момент, коли користувач проявляє інтерес.
Канали для конверсії після натискання (CR):
За показником CPO (вартість замовлення) та AOV (середній чек), лідирують канали:
У 2025 році ефективність комунікацій визначає омніканальність. Поєднання всіх каналів в єдину систему навколо клієнта дозволяє збільшити частоту дотиків без перевантаження користувача, знизити вартість замовлення та підвищити конверсію завдяки персоналізації на всіх етапах воронки.
Для того, щоб удосконалити свою маркетингову стратегію та максимально використати можливості пікового сезону, слід:
#Календар #Соціальна мережа #Новий рік #Бізнес #Товари #Алгоритм #Стратегія #Електронна пошта #Маркетинг #Прикладне програмне забезпечення #Мобільний додаток #Попит #Смартфон #Великдень #Смс-повідомлення #Viber #Клієнт (обчислювальна техніка) #Стимулювання збуту #Перевірка. #Кіберпонеділок #Чорна п'ятниця (шопінг)