Як українські учні стають героями, рятуючи життя під час інсульту - справжні історії маленьких рятівників.

100 000 дітей, єдина мета: таємниця маленьких українських супергероїв.

Щорічно в Україні відбувається більше 130 000 випадків інсультів, третина з яких припадає на осіб працездатного віку. Внаслідок війни, ця хвороба стала вражати молодших людей на 10-15 років раніше, і кожна втрата часу може призвести до фатальних наслідків. Однак є люди, які знають, як діяти навіть у такому юному віці, як сім або вісім років.

LIGA.net зібрала свідчення юних учнів та їхніх педагогів, які освоїли навички виявлення симптомів інсульту і здатні рятувати своїх рідних завдяки освітньому проекту "Супергерої FAST".

Вчителька Олена Роскошенко, яка веде 4-В клас у "Харківській початковій школі № 33", з самого початку навчання в першому класі активно залучала своїх учнів до важливих знань. Окрім основ читання та письма, вона впровадила програму "Супергерої FAST", що дозволяє дітям з раннього віку вчитися розпізнавати симптоми інсульту та надавати допомогу своїм рідним.

Для Олени це має особливе значення: кілька років тому вона пережила особисту втрату — її 78-річна мати померла від інсульту. Цей досвід став для неї потужним стимулом долучитися до ініціативи, щоб передати дітям знання, які можуть врятувати життя в критичні моменти.

У той жахливий час я усвідомила, що володіння знаннями про першу допомогу - це не лише корисна навичка, а й справжня необхідність для виживання.

Олена Леонідівна згадує: «Я переживала, що діти не зможуть мене зрозуміти. Проте вони почули мене, і це було надзвичайно приємно».

Її учні активно долучилися до проєкту й стали чемпіонами світу в міжнародній програмі, здобувши найбільшу кількість нагород. Вони виготовляли маски, брали участь у святкових заходах та вчилися розпізнавати ситуації, коли необхідно викликати швидку допомогу.

Якось хлопчик із свого класу прогулювався парком разом із мамою, коли звернув увагу на літнього чоловіка, що сидів на лавці з виглядом, що видавався трохи збентеженим і сумним. Учень підходить до нього і ввічливо запитує:

- Вам не погано?

Чоловік просто похитнув головою, даючи зрозуміти, що все в порядку, і спробував відійти. Пізніше хлопчик розповів своїй мамі, а потім і мені, що важливо не боятися пропонувати свою допомогу та запитувати, чи все добре, адже це може виявитися рятівним.

"Я була абсолютно вражена. Діти не лише оволоділи знаннями, а й навчилися використовувати їх у повсякденному житті", - ділиться своїми враженнями Олена Роскошенко.

Вчителька особливо чітко згадує випадок зі своєю ученицею, яка направлялася на тренування.

На шляху вона помітила бабусю, яка сиділа на лавці і, здавалося, втрачала останні сили. Літня жінка тихо висловлювала свої скарги, що почувається недобре, але дівчинка не злякалася, хоч у її серці билася тривога.

Вона прийшла додому і миттєво поділилася з мамою деталями цього неприємного випадку. Мама не зволікала: вони знову вирушили назад і викликали швидку. Медики оперативно надали бабусі всю необхідну допомогу, і її стан поступово покращився. Тоді маленька учениця усвідомила, що її швидка реакція та пильність стали вирішальними для порятунку життя, - згадує Олена Роскошенко.

Учні 4-В класу Чернівецької школи №17 сиділи на перерві, коли раптом помітили: людині неподалік стало зле. Діти розгубилися лише на мить - а вже за кілька секунд почали діяти.

"Спочатку в них був переляканий вигляд, великі очі дивилися на мене, - пригадує класна керівниця Крістіна Веренка. - Але за хвилину вони згадали все, що ми вчили. Хтось сказав, що треба викликати швидку, хтось звернув увагу на симптоми. Вразило, що навіть ті, хто зазвичай дуже спокійний, підійшли допомагати".

Це була театралізована вистава, яку викладачка спеціально підготувала в рамках проекту "Супергерої FAST".

"Я запросила людину, яка прикидалася, що їй погано. Після заняття діти протягом наступних двох днів обговорювали свої враження і повторювали, що тепер їм не страшно. Вони навіть просили нас організувати подібні тренування ще," - з посмішкою зазначає Веренка.

Вона вважає, що саме в початковій школі слід розвивати навички реагування в кризових ситуаціях.

"Діти цього віку схожі на губки - вони миттєво вбирають інформацію. І, що важливо, у них ще немає великого страху, вони більш рішучі, ніж старші школярі", - підсумовує педагогиня.

У 2021 році семирічна Оля, яка проживала у Львові, була вдома зі своєю бабусею, коли раптом зауважила щось незвичне: жінці стало важко висловлювати свої думки. Дівчинка миттєво згадала всі знання, отримані під час занять програми "Супергерої FAST". В її пам'яті спливли кольорові мультфільми про супергероїв, які демонстрували симптоми інсульту та вказували на правильні дії в таких ситуаціях.

Не розгубившись, Оля покликала батьків, і вони терміново викликали швидку. Завдяки цьому бабуся отримала допомогу вчасно, а їхня родина змогла провести разом майже чотири додаткові роки - безцінний час, який вони зберегли завдяки знанням, отриманим від програми.

Історія Олі була зафіксована в документальному фільмі, знятому BBC International, де показано, як навіть діти можуть ставати героями, рятуючи життя. На жаль, у 2025 році бабуся Олі пішла з життя, проте цей випадок став важливим нагадуванням: знання та миттєва реакція здатні врятувати життя.

Заступниця комунального закладу "Харківська початкова школа № 33 Харківської міської ради" Надія Гонтар з чіткою ясністю згадує початок цього шляху: їй вдалося захопити дітей, залучити батьків та педагогів до цієї ініціативи, а маленькі кроки поступово еволюціонували в великий освітній проєкт.

"У нас в освітян дуже тісна спільнота. Багато хто дізнався про програму через мої пости у Facebook або завдяки колегам, які вже спробували працювати з дітьми за цими матеріалами", - каже амбасадорка.

Проте, на думку педагога, найважливішою залишається роль вчителя. Він виступає вчителем знань, який допомагає учням зрозуміти, чому кожна мить має значення, особливо у випадку інсульту, і як простий дзвінок на номер 103 може змінити ситуацію. Тому перед тим, як розпочати роботу з програмою, кожен педагог зобов'язаний пройти короткий тест на платформі "Супергерої FAST".

"Так, це вірно, - говорить вона. - Адже надавати дітям неправдиву інформацію, особливо таку, що може загрожувати їхньому життю, абсолютно неприпустимо. Дуже важливо, щоб вони засвоювали її чітко і без жодних помилок."

А потім розгортається справжнє диво. У класі з'являються книги з барвистими персонажами, інтерактивні завдання, ігри та навіть музичні твори. Діти весело сміються, беруть участь у змаганнях, запам'ятовують ознаки інсульту, навіть не усвідомлюючи, що опановують важливі знання.

Діти особливо захоплюються Чарлі - центральним персонажем "Супергероїв FAST". Він також учень, який навчається в класі, має друзів і переживає різноманітні невеликі пригоди.

Діти стверджують: "Він подібний до нас", - і це робить процес навчання ще більш комфортним. Учні наче перебувають на одній хвилі з ним.

"Після роботи над книгою діти мають змогу виконати додаткові завдання від головних героїв. Це можуть буди онлайн-ігри або завдання "Виріжи маску", "Зроби селфі з дідусем/бабусею", за які діти отримують бали, що піднімають їх особисто, їхній клас, заклад освіти у міжнародному рейтингу", - зауважує Надія Гонтар.

В маленьких очах відбивається вогник справжнього міжнародного змагання. Але за цією грою приховане глибоке усвідомлення.

"Навіть найменші діти ставляться до програми з великою серйозністю, - ділиться Надія Гонтар. - Вони усвідомлюють, що їхні знання можуть стати в нагоді не лише незнайомцям, а й найближчим родичам. І це надихає більше, ніж будь-які оцінки чи конкурси."

Для того щоб розібратися, як за п'ять років вдалося зацікавити десятки тисяч дітей і чому методика програми "Супергерої FAST" є такою успішною, LIGA.net звернулася до координаторки проєкту Анастасії Клисакової.

Як протягом п'яти років вдалося залучити близько 100 тисяч дітей до ініціативи "Супергерої FAST"?

- З грудня 2020 року учасниками програми в Україні стали понад 7,6 тис. учителів і більш ніж 88 000 школярів початкової школи з усіх областей. І що важливо, це не просто статистика - всі вони засвоїли три ключові симптоми інсульту та номер екстреної допомоги 103.

Це стало можливим завдяки видатним педагогам, які, незважаючи на пандемію та війну, не зупиняли навчальний процес і активно впроваджували нові теми. У жовтні 2024 року ми також уклали угоду про співпрацю з Міністерством освіти і науки України, що дозволило провести численні вебінари для 500-1000 вчителів за їхньої підтримки.

До завершення 2025 року ми визначили амбіційне завдання – залучити 100 000 дітей, а отже, й їхніх сімей.

- Які принципи і підходи роблять методику ефективною для дітей різного віку?

Програма включає шість інтерактивних занять для батьків і педагогів: електронні книжки, відеоматеріали з супергероями, плакати, маски та практичні сценарії для навчання дітей, як здійснити дзвінок на номер 103. Учні проходять ці уроки у школі, а потім передають отримані знання своїм родинам, що створює ефект "снігової кулі".

Батьки мають можливість зареєструвати сімейний акаунт, що дозволить їхній дитині отримувати додаткові уроки на платформі, в тому числі через освітні ігри. Цікаво, що результати цієї навчальної гейміфікації відображаються на платформі, що дає змогу побачити "глобальний рейтинг" активності: яка країна, школа, клас і навіть конкретна дитина займає найвищі позиції.

У 2023 та 2024 роках Харківська школа №33 посіла перше місце у світі та отримала нагороду на Глобальному Саміті FAST Heroes. До кінця 2025 року наша глобальна кампанія має охопити 1 млн дітей та їхніх родин.

Програма ефективна для дітей п'яти-дев'яти років, дошкільнят і навіть старших учнів, а головне - формує навички, які реально рятують життя.

Яка актуальність цієї програми в даний момент?

В Україні, в умовах повномасштабного вторгнення, спостерігається значне зниження віку людей, які страждають від інсульту. Це питання стало особливо важливим для молодих батьків, про що неодноразово зазначали медики.

За інформацією Всесвітньої організації охорони здоров'я, інсульт є другою найпоширенішою причиною летальних випадків. Чимало пацієнтів, які зазнали інсульту, не отримують необхідну медичну допомогу вчасно, оскільки вони потрапляють до лікарень із запізненням.

Багато людей не здатні вчасно ідентифікувати ознаки інсульту, а для пацієнта важливо отримати медичну допомогу протягом 4,5 години з моменту появи симптомів.

Таким чином, саме ця методологія стала основою для створення уроків, призначених для дітей у віці від п'яти до дев'яти років. Це особливо важливий період, оскільки діти часто проводять час з бабусями та дідусями, а осіб старшого віку, зокрема 60-річних, найбільше піддають ризику розвитку інсульту.

#BBC #Учитель #Львів #Емоції #Школа #Харків #Facebook #Знання #Маска #Серце #Пандемія #Магія (надприродне) #Симптом #Інсульт #Мамо. #Страх. #Послуги екстреної медичної допомоги #М'яч (математика) #Перша допомога #Секрет (фізіологія) #П'ятисотметровий сферичний телескоп з апертурою #Супергерой. #Електронна книга #Причина смерті

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
Археологи виявили 60 наскельних "маркерів" у безлюдній пустелі.
Онука відомої співачки Софії Ротару - 24-річна модель Софія Євдокименко: як вона виглядає - дивіться фото.
МОН: у порівнянні з вереснем 2024 року, кількість учнів, які отримують освіту в очному форматі, збільшилася на 11,7%.
Теги