
Ще десять років тому цифрова мода здавалася утопією - віртуальні сукні існували лише у фешн-фантазіях. Сьогодні digital fashion - це багатомільярдна індустрія, у якій дизайнери створюють не просто одяг, а досвід, що поєднує гру, мистецтво і технологію. У цьому новому світі одну з найпомітніших ролей відіграє українка Марія Ладан (Milena Ladan), чия історія є прикладом того, як креатив може перетворитися на кар'єру глобального масштабу.
У Києві, де мода все ще пахла тканиною і прасувальною парою, Марія вже бачила її майбутнє у 3D. Прагнення дослідити, як цифрове може змінити фізичне, привело її до Ewha Womans University у Сеулі - одного з найвпливовіших навчальних закладів Азії. Вона стала першою українкою, що завершила тут повний цикл освіти у сфері Fashion Design, отримавши одразу дві престижні стипендії - KGSP та EGPP, які повністю фінансують навчання лише для найкращих іноземних студентів.
Магістерська робота Марії, яка досліджує інтеграцію сюрреалізму Рене Магрітта з дизайном AR-окулярів, стала яскравим прикладом міждисциплінарного підходу. Об'єднавши філософські концепції снів із сучасними технологіями моделювання, вона розробила інтерактивний проект, що дозволяє користувачам "приміряти" елементи мистецтва. Це дослідження було включене до національної академічної бази Кореї, що є досить рідкісним досягненням навіть для місцевих дизайнерів.
Як студентка, Марія брала участь у виставці UNIQLO Upcycling Pop-Up, колективному проекті, в рамках якого вона створила свій унікальний образ із переробленої сорочки та штанів. Її концепція підкреслювала поєднання екологічності та технологічної естетики, показуючи, як стійкий дизайн може гармонійно поєднуватися з інноваційними матеріалами.
Згодом її робота з'явилася на Ewha Fashion Creo Exhibition, де вона створила сукню з гіпсового бинта у кольорах українського прапора, а також її віртуальну 3D-версію з анімацією. Цей проєкт став символом поєднання фізичного й цифрового у творчості молодої дизайнерки.
Під час свого навчання на бакалавраті її історію висвітлили в програмі Gloss на українському телеканалі UA:TV (тепер FREEDOM). Саме в цей момент глядачі вперше ознайомилися з українською студенткою, яка досліджує тенденції майбутнього моди у Сеулі.
Невдовзі після успішного захисту своєї магістерської роботи, присвяченої дослідженню цифрових модних платформ, Марія привернула увагу каліфорнійської компанії DRESSX, яка сьогодні вважається одним із провідних гравців у сфері цифрової моди. Її теоретичні напрацювання справили значний вплив на засновниць компанії, які вирішили запросити Марію до свого колективу.
У DRESSX команда займається створенням віртуальних колекцій для платформ, таких як Roblox, Snapchat Bitmoji та Zepeto, а також активно співпрацює з брендами, такими як Lacoste, Diesel і Fabrix. Для кожного з партнерів DRESSX розробляє неповторний візуальний стиль, адаптуючи сутність бренду до умов метавсесвіту. "Сучасний дизайнер повинен опановувати не лише техніки крою, але й програмування, - зазначає Марія. - У цифровому світі аватар також є споживачем, і його потрібно вміти відчувати".
Паралельно Марія розвиває власні проєкти. Вона створила Digital Twin - аватар, який існує у TikTok, Instagram і метавсесвітніх просторах. Через нього вона ділиться знаннями про 3D-дизайн, AI-інструменти і принципи digital fashion. Її освітній контент уже охопив десятки тисяч глядачів і допомагає молодим дизайнерам опановувати нову професію.
У 2025 році її відеопроєкт потрапив до відбору Digital Fashion Week Film Selection, що демонструє сучасні формати моди на стику кіно та технологій. Крім того, цифрова скульптура "The Drowning Titan", яка піднімає питання екології океанів, була включена до міжнародного архіву BitBasel Space: Art for Impact. Взимку 2025 року ця творча робота буде надіслана на Місяць в рамках програми NASA CLPS, ставши частиною культурної капсули людства.
Сьогодні Марія виступає не лише як дизайнерка, а й як символ нового покоління українських художників, які працюють на рівні провідних світових технологічних лабораторій. Її кар'єра підтверджує, що фешн-дизайн може інтегруватися в STEM-культуру, а українська освітня система здатна конкурувати в найсучасніших сферах міжнародної арени.
"Футуризм моди не полягає у протиставленні реальності та цифрового світу. Це їх гармонійне співіснування, - зазначає вона. - Ми вже існуємо в обох вимірах водночас, і мода виступає мовою, що формує важливі зв'язки, які сприяють адаптації суспільства до сучасних викликів."
Цифрова мода для Марії — це не просто модний тренд чи спосіб уникнути реальності, а новий підхід до формування естетики людства. У цій парадигмі креативність оцінюється не в метрах тканини, а в обсягах даних, збережених у хмарі.
#Київ #Студент #Instagram #Лук (зброя) #Одяг #Українська мова #Історія #Українці #Дизайн #Азія #Бренд #Сорочка. #Сюрреалізм #Мода #Стипендія #Філософія #Південна Корея #Анімація #Ткане полотно #Штани #Прапор України #Uniqlo #Сеул #Естетика #Утопія #Гіпс #Рене Магрітт #Lacoste #Snapchat