керівна спеціалістка громадської організації "ЕдКемп Україна"
Дізнайтеся про онлайн-небезпеки, з якими зустрічаються українські діти, а також про способи їх захисту та розвитку медіаграмотності в статті від провідної експертки громадської організації "ЕдКемп Україна" Галини Ковальчук.
З неправдивою інформацією, фейками та шахрайством стикається 89,2 % дорослих і дітей, з онлайн-цькуванням, тобто негативними коментарями в соцмережах і особистих повідомленнях - 23,8 %.
Це один з результатів онлайн-опитування, яке у жовтні-листопаді 2024 р. провела громадська організація EdCamp Ukraine, у рамках ініціативи до Всесвітнього Дня Гідності, який організація цього року присвятила цифровому та інформаційному благополуччю. В опитуванні взяло участь 4978 вчительок і вчителів з усіх областей України, включно з тимчасово окупованими територіями, а 1,2 % поза межами країни. 58,3 % опитаних мешкають у містах.
З 2020 року дистанційне навчання стало невід'ємною частиною життя українських вчителів і учнів. Це явище стало особливо актуальним після початку повномасштабного вторгнення, адже в зоні конфлікту можливість організації навчального процесу обмежена лише дистанційними або, в найкращих випадках, змішаними формами. Багато навчальних закладів функціонують у режимі переміщення або орієнтовані на дітей, які виїхали за межі країни. Згідно з дослідженням, 40,8 % респондентів щодня присвячують онлайн-навчанню від 2 до 5 годин, а 21,6 % - від 5 до 8 годин. Окрім фейкової інформації, шахрайства та цькування, респонденти також вказали на такі проблеми, як психологічне насильство, нав'язлива та недоречна реклама на освітніх ресурсах, а також брак культури спілкування в приватних чатах і кібератаки на уроки.
Сучасну війну часто описують як конфлікт технологій, оскільки вона має місце не лише на фізичному полі бою, а й у цифровому середовищі. Ми щодня стикаємося з викликами інформаційної безпеки та гігієни. «Я переконаний, що наша сучасна ідентичність, яка відіграє важливу роль у цифровому світі, базується на певних цінностях. Тому важливо володіти навичками, які дозволять нам захищати свою гідність та допомагати іншим у цьому», - зазначає Олександр Елькін, голова Ради EdCamp Ukraine. Тому надзвичайно важливо систематично формувати й розвивати ці навички, залучаючи всіх учасників освітнього процесу до цього важливого завдання.
Педагоги в закладах освіти проводять уроки й інші активності щодо цифрової й інформаційної безпеки, про це вказали 94,8 % опитаних. Найчастіше тематикою цих занять є медіаграмотність, онлайн-цькування і захист особистих даних. Вірогідно, цього недостатньо, оскільки опитаним EdCamp Ukraine вчителькам й учителям і їхньому учнівству все одно не вистачає навичок для безпечної поведінки онлайн. Серед них учасники й учасниці дослідження найчастіше називали:
Також важливо зазначити, що ризик для дітей в онлайн-просторі значно зріс. "Кожна друга дитина стала жертвою насильства в інтернеті, від запитів надіслати оголені фотографії за гроші до непроханих повідомлень і зображень. З початку повномасштабного вторгнення кількість запитів щодо українських дітей у даркнеті зросла на 300 %, тому питання їхнього захисту стало надзвичайно актуальним", - підкреслює Василь Філоненко, методист і тренер в галузі захисту дітей в онлайн-середовищі ГО "Стоп секстинг". Більш того, 73 % дітей ніколи не повідомляють батькам про випадки онлайн-насильства, а 46 % не розповідають про це вчителям. Тому Василь Філоненко закликає дорослих усвідомлювати свою відповідальність за безпеку дітей в інтернеті, навчатися виявляти загрози та постійно вдосконалювати навички онлайн-безпеки, а також навчати цьому дітей.
Щоб налагодити системну роботу щодо цих навичок, одного уроку недостатньо. Як наголошує Вікторія Лещенко, координаторка освітніх програм від Google for Education в Україні, вчительству варто наскрізно вбудовувати тему онлайн-безпеки - до прикладу, домовлятися і тренувати різні навички на уроках з різних предметів чи освітніх галузей. Також дуже важливо долучати до цього процесу батьківство, щоб і родина підтримувала навички, отримані дитиною у школі. "Варто визначити готовність батьківства - чи вони взагалі розуміють, що таке цифрова безпека, чи формують це розуміння у дітей вдома. Тоді вчительки і вчителі зрозуміють, чи вони готові працювати, чи треба провести додаткові заходи, щоб вони почали замислюватися над цією темою", - зазначає Вікторія Лещенко. Якщо батьківство готове, тоді вчительки і вчителі можуть працювати з родинами синхронно, ділитися матеріалами для опанування навичок і разом бути відповідальними за онлайн-безпеку дитини.
"Діти мають право на підтримку. В інтернеті існує безліч випадків цькування, і цей тренд невпинно зростає. Часто таке ставлення проявляють самі діти один до одного, особливо в Східній Європі, де ця проблема є вкрай актуальною. У цій ситуації вчителі можуть стати прикладом підтримки для своїх учнів", - зазначає Агата Лучиньска, співзасновниця та президентка польського Фонду "Школа з класом". Ця організація реалізує програму "Аси інтернету" (Be Internet Awesome) за підтримки Google.org, яка вже охопила 11 країн та понад 2 мільйони дорослих і дітей. Однією з організацій, що сприяють впровадженню цієї програми в Україні, є EdCamp Ukraine.
В основі програми такі цінності, як обачність, пильність, захист, доброзичливість і сміливість. І водночас це навички, які "Аси інтернету" пропонують розвивати: до прикладу, обачність - це знання про те, що таке цифровий слід, і яку інформацію про себе можна поширювати онлайн, а яку не варто; пильність - це розпізнавання шахрайства і ненадійної інформації; захист - це базові вміння користуватися надійними паролями і загалом захищати особисті дані.
Унікальною рисою цієї програми є її здатність сприяти розвитку соціально-емоційних навичок, які є важливими для безпечного користування інтернетом. Вікторія Лещенко зазначає, що коли людина стикається з небезпечними ситуаціями, тролінгом або іншими неприємними явищами в мережі, це завжди викликає певні емоції. Тому перш ніж використовувати цифрові інструменти, важливо навчитися контролювати свої почуття, шукати рішення та реагувати в спокійній обстановці. Програма сприяє розвитку навичок емоційної регуляції, емпатії, поваги та доброзичливого спілкування в онлайн-просторі. Тренерське коло посилює цю складову програми, інтегруючи її з програмою соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН), яка також реалізується в українських школах.
Згідно з результатами опитування EdCamp Ukraine, вчителі вважають, що найефективнішими формами активності у сфері онлайн-безпеки є тематичні ігри (79%) та шкільні уроки (58,4%). Програма "Аси інтернету" пропонує обидва ці формати — розроблені уроки, що охоплюють різноманітні аспекти онлайн-безпеки, медіаграмотності та цифрового добробуту, а також ігри, які можна і потрібно використовувати. Наприклад, онлайн-гра Interland, яка занурює дітей у віртуальне середовище і через ігровий процес пропагує основні цінності програми.
"Скільки б не говорили про негативний вплив онлайн-ігор, вони вже стали невід'ємною частиною життя дітей. Тому важливо адаптувати їх так, щоб вони приносили користь і знання", - підкреслює Юлія Пожитько, вчителька початкових класів школи № 10 в Слов'янську та тренерка програми "Аси інтернету". Юлія розробила для малечі гру "Мандрівка до 3D кімнати з Пікселем", де діти разом з персонажем на ім'я Піксель досліджують віртуальний простір, знаходячи різні предмети, які навчають їх, як правильно працювати з інформацією та перевіряти її достовірність. Крім того, програма заохочує учнів вести цифрові щоденники, ділитися власними історіями та навіть займатися орігамі. Завдяки таким педагогічним методам навчання стає не тільки корисним, а й цікавим. У 2025 році заплановано онлайн-воркшопи для поширення програми, до яких можуть приєднатися всі бажаючі, заповнивши спеціальну форму. Також можна відвідати офлайн-майстер-класи, які проводитимуться з лютого на регіональних (не)конференціях EdCamp по всій Україні.
#Google #Учитель #Насильство #Україна #Емоції #Реклама #Школа #Онлайн #Соціальна мережа #Організація громади #Інтернет #Польський народ #Інформаційна безпека #Психологія #Медіаграмотність #Гідність #Донецька область #Етика #Гігієна #Слов'янськ #3D комп'ютерна графіка #Щоденник #EdCamp #Хакерська атака #Онлайн-чат