Як навчання допомагає боротися з ризиками у цифровому середовищі

керівна спеціалістка громадської організації "ЕдКемп Україна"

Дізнайтеся про онлайн-небезпеки, з якими зустрічаються українські діти, а також про способи їх захисту та розвитку медіаграмотності в статті від провідної експертки громадської організації "ЕдКемп Україна" Галини Ковальчук.

З неправдивою інформацією, фейками та шахрайством стикається 89,2 % дорослих і дітей, з онлайн-цькуванням, тобто негативними коментарями в соцмережах і особистих повідомленнях - 23,8 %.

Це один з результатів онлайн-опитування, яке у жовтні-листопаді 2024 р. провела громадська організація EdCamp Ukraine, у рамках ініціативи до Всесвітнього Дня Гідності, який організація цього року присвятила цифровому та інформаційному благополуччю. В опитуванні взяло участь 4978 вчительок і вчителів з усіх областей України, включно з тимчасово окупованими територіями, а 1,2 % поза межами країни. 58,3 % опитаних мешкають у містах.

З 2020 року дистанційне навчання стало невід'ємною частиною життя українських вчителів і учнів. Це явище стало особливо актуальним після початку повномасштабного вторгнення, адже в зоні конфлікту можливість організації навчального процесу обмежена лише дистанційними або, в найкращих випадках, змішаними формами. Багато навчальних закладів функціонують у режимі переміщення або орієнтовані на дітей, які виїхали за межі країни. Згідно з дослідженням, 40,8 % респондентів щодня присвячують онлайн-навчанню від 2 до 5 годин, а 21,6 % - від 5 до 8 годин. Окрім фейкової інформації, шахрайства та цькування, респонденти також вказали на такі проблеми, як психологічне насильство, нав'язлива та недоречна реклама на освітніх ресурсах, а також брак культури спілкування в приватних чатах і кібератаки на уроки.

Сучасну війну часто описують як конфлікт технологій, оскільки вона має місце не лише на фізичному полі бою, а й у цифровому середовищі. Ми щодня стикаємося з викликами інформаційної безпеки та гігієни. «Я переконаний, що наша сучасна ідентичність, яка відіграє важливу роль у цифровому світі, базується на певних цінностях. Тому важливо володіти навичками, які дозволять нам захищати свою гідність та допомагати іншим у цьому», - зазначає Олександр Елькін, голова Ради EdCamp Ukraine. Тому надзвичайно важливо систематично формувати й розвивати ці навички, залучаючи всіх учасників освітнього процесу до цього важливого завдання.

Педагоги в закладах освіти проводять уроки й інші активності щодо цифрової й інформаційної безпеки, про це вказали 94,8 % опитаних. Найчастіше тематикою цих занять є медіаграмотність, онлайн-цькування і захист особистих даних. Вірогідно, цього недостатньо, оскільки опитаним EdCamp Ukraine вчителькам й учителям і їхньому учнівству все одно не вистачає навичок для безпечної поведінки онлайн. Серед них учасники й учасниці дослідження найчастіше називали:

Також важливо зазначити, що ризик для дітей в онлайн-просторі значно зріс. "Кожна друга дитина стала жертвою насильства в інтернеті, від запитів надіслати оголені фотографії за гроші до непроханих повідомлень і зображень. З початку повномасштабного вторгнення кількість запитів щодо українських дітей у даркнеті зросла на 300 %, тому питання їхнього захисту стало надзвичайно актуальним", - підкреслює Василь Філоненко, методист і тренер в галузі захисту дітей в онлайн-середовищі ГО "Стоп секстинг". Більш того, 73 % дітей ніколи не повідомляють батькам про випадки онлайн-насильства, а 46 % не розповідають про це вчителям. Тому Василь Філоненко закликає дорослих усвідомлювати свою відповідальність за безпеку дітей в інтернеті, навчатися виявляти загрози та постійно вдосконалювати навички онлайн-безпеки, а також навчати цьому дітей.

Щоб налагодити системну роботу щодо цих навичок, одного уроку недостатньо. Як наголошує Вікторія Лещенко, координаторка освітніх програм від Google for Education в Україні, вчительству варто наскрізно вбудовувати тему онлайн-безпеки - до прикладу, домовлятися і тренувати різні навички на уроках з різних предметів чи освітніх галузей. Також дуже важливо долучати до цього процесу батьківство, щоб і родина підтримувала навички, отримані дитиною у школі. "Варто визначити готовність батьківства - чи вони взагалі розуміють, що таке цифрова безпека, чи формують це розуміння у дітей вдома. Тоді вчительки і вчителі зрозуміють, чи вони готові працювати, чи треба провести додаткові заходи, щоб вони почали замислюватися над цією темою", - зазначає Вікторія Лещенко. Якщо батьківство готове, тоді вчительки і вчителі можуть працювати з родинами синхронно, ділитися матеріалами для опанування навичок і разом бути відповідальними за онлайн-безпеку дитини.

"Діти мають право на підтримку. В інтернеті існує безліч випадків цькування, і цей тренд невпинно зростає. Часто таке ставлення проявляють самі діти один до одного, особливо в Східній Європі, де ця проблема є вкрай актуальною. У цій ситуації вчителі можуть стати прикладом підтримки для своїх учнів", - зазначає Агата Лучиньска, співзасновниця та президентка польського Фонду "Школа з класом". Ця організація реалізує програму "Аси інтернету" (Be Internet Awesome) за підтримки Google.org, яка вже охопила 11 країн та понад 2 мільйони дорослих і дітей. Однією з організацій, що сприяють впровадженню цієї програми в Україні, є EdCamp Ukraine.

В основі програми такі цінності, як обачність, пильність, захист, доброзичливість і сміливість. І водночас це навички, які "Аси інтернету" пропонують розвивати: до прикладу, обачність - це знання про те, що таке цифровий слід, і яку інформацію про себе можна поширювати онлайн, а яку не варто; пильність - це розпізнавання шахрайства і ненадійної інформації; захист - це базові вміння користуватися надійними паролями і загалом захищати особисті дані.

Унікальною рисою цієї програми є її здатність сприяти розвитку соціально-емоційних навичок, які є важливими для безпечного користування інтернетом. Вікторія Лещенко зазначає, що коли людина стикається з небезпечними ситуаціями, тролінгом або іншими неприємними явищами в мережі, це завжди викликає певні емоції. Тому перш ніж використовувати цифрові інструменти, важливо навчитися контролювати свої почуття, шукати рішення та реагувати в спокійній обстановці. Програма сприяє розвитку навичок емоційної регуляції, емпатії, поваги та доброзичливого спілкування в онлайн-просторі. Тренерське коло посилює цю складову програми, інтегруючи її з програмою соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН), яка також реалізується в українських школах.

Згідно з результатами опитування EdCamp Ukraine, вчителі вважають, що найефективнішими формами активності у сфері онлайн-безпеки є тематичні ігри (79%) та шкільні уроки (58,4%). Програма "Аси інтернету" пропонує обидва ці формати — розроблені уроки, що охоплюють різноманітні аспекти онлайн-безпеки, медіаграмотності та цифрового добробуту, а також ігри, які можна і потрібно використовувати. Наприклад, онлайн-гра Interland, яка занурює дітей у віртуальне середовище і через ігровий процес пропагує основні цінності програми.

"Скільки б не говорили про негативний вплив онлайн-ігор, вони вже стали невід'ємною частиною життя дітей. Тому важливо адаптувати їх так, щоб вони приносили користь і знання", - підкреслює Юлія Пожитько, вчителька початкових класів школи № 10 в Слов'янську та тренерка програми "Аси інтернету". Юлія розробила для малечі гру "Мандрівка до 3D кімнати з Пікселем", де діти разом з персонажем на ім'я Піксель досліджують віртуальний простір, знаходячи різні предмети, які навчають їх, як правильно працювати з інформацією та перевіряти її достовірність. Крім того, програма заохочує учнів вести цифрові щоденники, ділитися власними історіями та навіть займатися орігамі. Завдяки таким педагогічним методам навчання стає не тільки корисним, а й цікавим. У 2025 році заплановано онлайн-воркшопи для поширення програми, до яких можуть приєднатися всі бажаючі, заповнивши спеціальну форму. Також можна відвідати офлайн-майстер-класи, які проводитимуться з лютого на регіональних (не)конференціях EdCamp по всій Україні.

#Google #Учитель #Насильство #Україна #Емоції #Реклама #Школа #Онлайн #Соціальна мережа #Організація громади #Інтернет #Польський народ #Інформаційна безпека #Психологія #Медіаграмотність #Гідність #Донецька область #Етика #Гігієна #Слов'янськ #3D комп'ютерна графіка #Щоденник #EdCamp #Хакерська атака #Онлайн-чат

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
Казахстан планує заснувати експериментальний майданчик CryptoCity для здійснення розрахунків за допомогою цифрових активів.
Судові органи США продовжили заборону на дії адміністрації Трампа, які прагнули обмежити прийом іноземних студентів до Гарвардського університету | УНН
У Запоріжжі відбулася урочиста подія – відкриття Школи вищої спортивної майстерності, що була реконструйована протягом більше ніж п'яти років.
Теги