
В Українському кризовому медіа центрі відбулася дискусія на тему "Хто і як відновлює Київщину: аналіз тендерів", організована громадською організацією "Антикорупційний штаб". Під час заходу були презентовані результати моніторингу 30 тендерів, пов'язаних із відновленням та реконструкцією на території Київської області. Також представили новий інструмент, який допоможе малим громадам ефективно підготувати проектну документацію для об'єктів, що підлягають відновленню.
Голова правління громадської організації "Антикорупційний штаб" Сергій Миткалик повідомив, що для проведення моніторингу було обрано 30 закупівель, здійснених Департаментом регіонального розвитку Київської обласної військової адміністрації, загальна вартість яких складає 1,5 мільярда гривень. Основна частина цих закупівель стосується капітального ремонту та будівництва житлових будинків, дитячих садків, укриттів та інших об’єктів соціальної інфраструктури.
"Основним ризиком корупції в таких тендерах є незаслужене підвищення цін на окремі товари та послуги. Наприклад, під час реалізації проекту будівництва житла для 119 людей у Бучі зафіксували завищення цін на 10-20 % в порівнянні з ринковими ставками, а вартість тротуарної плитки була навіть на 52 % вищою", - зазначив Сергій Миткалик.
Підсумовуючи свої спостереження, він підкреслив, що замовники та переможці тендерів не завжди чітко окреслюють свої позиції щодо товарів під час створення проєктно-кошторисної документації, що ускладнює контроль за можливими завищеннями цін. Також викликає занепокоєння брак конкуренції: у більшості з наведених тендерів участь брала лише одна сторона.
Іншою серйозною проблемою залишається фактична відсутність покарання для порушників. На 2023 рік в Україні було розпочато приблизно 90 кримінальних справ щодо підрядників, але лише 4 з них дійшли до судового розгляду. Як зазначив голова правління громадської організації "Антикорупційний штаб", це свідчить про низьку ефективність діяльності правоохоронних органів.
За останніми даними Світового банку, Україні необхідно $486 млрд для відновлення, а для термінового ремонту інфраструктури країні знадобиться $5 млрд. Яким чином можна створити незалежну від урядового контролю систему моніторингу витрат бюджетних і донорських коштів на відновлення, провести їхнє аналізування та залучити суспільство до контролю над процесом відбудови? У цьому контексті буде корисним проєкт "Моніторинг витрат на відновлення". З цим ініціативою ознайомилася провідна експертка Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Олександра Бетлій.
Серед інших аспектів вона акцентувала увагу на питаннях безперешкодного доступу.
"Під час відновлення певних об'єктів часто виникає ситуація, коли про них забувають або вони виглядають лише символічно. Наприклад, пандус може існувати, але насправді ним ніхто не може скористатися. Школа може декларувати безбар'єрність, але насправді доступ до укриттів для багатьох залишається закритим. В одній зі шкіл Київської області директорка зазначила, що в її закладі немає дітей з інвалідністю і вона сподівається, що таких не буде й надалі. Але що ж тоді з батьками? Особливо з ветеранами, адже серед цивільного населення вже є багато людей з обмеженими можливостями", - підкреслила Олександра Бетлій.
Про виявлені проблеми відбудови житла для внутрішньо переміщених осіб розповів екс-керівник напрямку з питань запобігання корупції Офісу розвитку Агентства відновлення, член правління ГО "Центр оцінки ризиків" Олександр Курілець.
Максим Нефьодов, співзасновник громадської організації "Технології Прогресу", вважає, що основні ризики не пов'язані з закупівельною діяльністю. Він підкреслює, що все починається з якості проєкту. З метою покращення цього процесу в Агентстві відновлення була заснована Централізована закупівельна організація (ЦЗО). Її діяльність спрямована на зменшення корупційних ризиків, боротьбу з недобросовісною конкуренцією, оптимізацію витрат, створення експертного центру, залучення українських та закордонних спеціалістів, а також надання можливості іноземним компаніям брати участь у тендерах через узгодження процесів із міжнародними стандартами.
Максим Нефьодов оголосив, що в межах Агентства з відновлення буде реалізовано централізований підхід до закупівель у п'яти основних категоріях робіт і послуг. Централізований закупівельний орган (ЦЗО) розпочне процес проведення тендерів. Замовник надаватиме тендерну документацію, яка підлягатиме перевірці на відповідність як законодавчим нормам, так і логічним критеріям. На наступному етапі до процесу приєднається категорійний менеджер, який займатиметься аналізом ринку та взаємодією з постачальниками.
"Централізація ніколи не може бути такою, що можна просто подзвонити з постраждалої громади в Агентство з відновлення і попросити побудувати школу, але принаймні величезну кількість проблем можна буде уникнути, знявши навантаження з місцевої влади", - наголосив співзасновник ГО "Технології Прогресу".
При цьому він зробив наголос на тому, що для організаторів закупівель взаємодія із ЦЗО не буде мати обов'язковий характер, а для тих маленьких громад, які не спроможні якісно підготувати тендерну документацію, ці послуги будуть безоплатні.
#Школа #Організація громади #Інфраструктура #Київщина #Київська область #Товари #Українська гривня #Моніторинг #Ризик #Інвалідність #Корупція #Запрошення до участі в тендері #Кримінальне судочинство #Капітальний ремонт #Конкуренція (економіка) #Внутрішньо переміщені особи #Долар #Буча, Київська область #Світовий банк #Персонал (військові) #Прогресу (Келераш) #Нефьодов Максим Євгенович