Ключові досягнення та інновації, що визначили освітній ландшафт України у році, що минає.
У 2024 році українська освітня галузь, реагуючи на глобальні та внутрішні виклики, продовжувала свою трансформацію. Інноваційні методи та технології активно інтегруються для забезпечення доступу до якісної освіти, як в рамках державних ініціатив, так і через приватні проєкти, що сприяють підтримці освітніх стандартів та пом’якшенню наслідків війни для учнів і педагогів. Ці зміни знайшли своє відображення в рейтингу "Основні події української освіти у 2024 році", підготовленому "Асоціацією інноваційної та цифрової освіти".
Шанс року
У 2024 році стартувала реформа профільного навчання в старшій школі, що дозволяє учням після 9 класу вибирати між двома напрямками: академічним та професійним.
"Можливість 2024 року в освіті"
Академічна орієнтація відкриває можливість навчання в ліцеях відповідно до вибраного напрямку, де учні матимуть змогу самостійно визначати предмети для глибшого вивчення, а також обирати дисципліни, що не пов'язані з основним профілем.
Професійна орієнтація передбачає зарахування до професійного коледжу або навчального закладу фахової передвищої освіти.
Событие года
9 грудня відбулося відкриття Українського освітнього хабу у Чикаго, де з початку війни проживає понад 30 тисяч українців. У хабі для дітей та дорослих проводять навчання з українознавчих предметів, корисних навичок тощо. Наступний хаб відкриють у Нью-Йорку.
Мережа українських освітніх хабів вже налічує 70 центрів, в країнах ЄС, Великій Британії, Японії, США та Україні.
Ідея року
Міністерство освіти і науки спільно з віцепрем'єр-міністром Михайлом Федоровим реалізувало нову ініціативу під назвою "Школа офлайн". Основною метою цього проекту є забезпечення повернення 300 тисяч учнів в українські школи для очного навчання, що включає створення безпечних умов для освіти. Крім того, ініціатива сприятиме підвищенню якості дистанційної освіти у випадках, коли неможливо організувати навчання в класах.
"Освітня програма 2024 року"
"Україна зазнала значних освітніх втрат, і ключова передумова для підвищення якості освіти -- доступ дітей до безпечного очного навчання. Саме тому ми впроваджуємо комплексну політику "Школа офлайн", -- зазначив Михайло Федоров.
Проект року
"Фейковий калькулятор" — це веб-платформа, що надає можливість українцям оперативно і з високою точністю ідентифікувати неправдиві новини, а також освоїти навички самостійного розпізнавання достовірної та недостовірної інформації.
Цей новаторський проект був реалізований за підтримки Міністерства культури та стратегічних комунікацій України. За кілька місяців його використали більше 300 тисяч українців.
Призначення року
У вересні була призначена на посаду заступниці Міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова, яка наразі відповідає за шкільну освіту -- найскладнішу та найоб'ємнішу ланку системи освіти.
"Освітні тенденції та цілі на 2024 рік"
З 2023 року вона виконувала обов'язки радника віцепрем'єр-міністра з інновацій, освіти, науки та технологій Михайла Федорова.
Перед Надією Кузьмичевою стоять серйозні виклики: завершення реформи "Нової української школи", подолання освітніх втрат, забезпечення доступу до офлайн освіти усіх учнів тощо.
Перспектива наступного року
Глобальна ініціатива культурної та ментальної трансформації українців, яка дозволить громадянам нашої країни: сформувати нульову толерантність до корупції, знати свої права, підвищити власні навички з медіаграмотності та критичного мислення, вільно опанувати іноземні мови, використовувати тільки легальний аудіо та відео контент, бути політично обізнаними тощо.
"Перспектива 2024 року в освіті"
Першим кроком цієї ініціативи стало впровадження у навчальних закладах усіх регіонів України великого освітнього проекту, присвяченого правам дитини, за підтримки Офісу Уповноваженого Верховної Ради з прав людини та Ради Європи.
Новаторський проект року
Цього року в Україні стартувала ініціатива "Убер-школа", яка розпочала свою діяльність у Херсонській області. У цьому регіоні наразі проживає більше 10 тисяч учнів від першого до одинадцятого класу, які вже протягом трьох років не мають можливості отримувати повноцінну освіту. Багато дітей не відвідували заняття через тривале перебування в окупованих громадах.
Цю новаторську ініціативу підтримали Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) та Херсонська обласна адміністрація. Завдяки унікальній технології, учні та їхні батьки мають можливість безкоштовно записуватися на індивідуальні онлайн-консультації з найкращими педагогами з різних предметів у зручний для себе час, включаючи учнів початкової школи. При цьому заняття проходять без використання сторонніх платформ.
Виклик року можна переформулювати як "Проблема року" або "Завдання року".
Протягом тривалого періоду конфлікту, освітні втрати залишаються серйозною проблемою як для учнів, так і для викладачів.
"Серйозні наслідки освітніх втрат, які вже відчуваються сьогодні, становлять значну загрозу для майбутнього розвитку країни", -- зазначила Надія Кузмичова, заступниця Міністра освіти і науки України.
За даними опитування, проведеного ЮНІСЕФ за допомогою платформи U-Report, приблизно 60% молодих людей та підлітків бажають відновити знання, які були втрачені внаслідок війни.
Для вирішення цієї проблеми була розроблена Екосистема відновлення освітніх можливостей з використанням технологій Штучного Інтелекту. Наразі вона ефективно функціонує в Херсонській, Миколаївській, Одеській та Дніпропетровській областях завдяки підтримці Дитячого фонду ООН, міжнародної організації "Helpcode" та Міністерства освіти і науки України.
Кожного року організовується Форум під назвою "Від викликів до можливостей", присвячений вирішенню проблеми освітніх втрат. Ця подія об'єднує всі зацікавлені організації, які займаються даною темою.
Допомога року
В Україні запрацював перший мобільний центр раннього розвитку -- спеціальний автобус обладнаний усім необхідним для занять з дітьми дошкільного віку. Цей автобус обслуговує дітей Херсонської області.
У рамках ініціативи "Fun Academy on Wheels", започаткованої тридцятьма фінськими компаніями, незабаром планується розширення постачання цих мобільних дитячих садків до інших регіонів України.
У відповідь на виклики, пов'язані з війною, Міністерство освіти і науки спільно з міжнародними партнерами започатковують "Цифрові освітні центри". Ці центри створені для учнів 1-11 класів, які мешкають у зонах поблизу лінії фронту і не мають змоги відвідувати школу. Вони забезпечують можливість навчання в безпечному середовищі з використанням сучасного обладнання та новітніх освітніх технологій.
"Сьогодні в Херсонській, Одеській та Миколаївській областях функціонують 46 Центрів з більш ніж 100, які фінансує ЮНІСЕФ по всій країні. Ці центри забезпечать навчання для більше ніж 34 000 учнів. Згідно з дослідженням Державної служби якості освіти, учні, які відвідують ці заклади, демонструють кращі результати навчання в порівнянні з тими, хто ще не має доступу до їхніх послуг," – зазначив координатор освітніх проектів ЮНІСЕФ Анатолій Ігнатович.
Уточнимо, "Асоціація інноваційної та цифрової освіти" укладає рейтинг "Головні події української освіти" з 2019 року.
#Сполучене Королівство #Україна #Українська мова #Школа #ЮНІСЕФ #Українці #Онлайн #Міністерство освіти і науки України #Коледж #Дистанційна освіта #Херсонська область #Знання #Українознавство #Інформація #Ліцей #Європейський Союз #Нью-Йорк #Фінляндія #Лінія фронту #Дитячий садок #Одеська область #Корупція #Автобус. #Японія #Миколаїв #Дніпропетровська область #Екосистема #Чикаго #Рада Європи #Пейзаж #Толерантність