Лев XIV: розглядати віру, демонструючи її актуальність у сучасному світі - Vatican News

о. Яків Шумило, представник ЧСВВ у Ватикані.

"Університети, засновані або схвалені Апостольською Столицею, є місцями, де реалізується важливе культурне посередництво віри. Це посередництво, яке формулюється в контексті відкритого діалогу з різними науками, черпає своє первісне та вічне натхнення з Ісуса Христа," - зазначив Папа Лев XIV під час виступу 14 листопада 2025 року в Папському Латеранському університеті на урочистостях з нагоди початку нового навчального року. У заході також взяли участь кардинал Бальдассаре Рейна, великий канцлер університету, Преосвященний Альфонсо В. Амаранте, ректор, а також представники академічної спільноти та численні гості з церковного та культурного середовища.

Папа підкреслив, що Папський Латеранський університет з моменту свого заснування має глибокий зв'язок із Наступником апостола Петра, що є як великою честю, так і серйозною відповідальністю. "Ця установа, за своєю природою та місією, є винятковим центром, де вчення Вселенської Церкви не лише вивчається, але й розвивається та адаптується до сучасних умов. Тому навіть Римська курія може покладатися на її щоденну діяльність," — зазначив Святіший Отець. Він також акцентував, що місія університету, що черпає натхнення з харизми Наступника апостола Петра, відкриває нові міждисциплінарні, міжнародні та міжкультурні горизонти, що втілюється в роботі його різних факультетів та інститутів. "У наш час надзвичайно важливо переосмислити віру, щоб ефективно впроваджувати її в сучасні культурні реалії та виклики, а також протидіяти ризику культурної порожнечі, яка стає все більш поширеною," — додав Лев XIV.

У цьому контексті він підкреслив важливість завдань богословського факультету, який має на меті досліджувати спадщину віри та "виявляти її красу і істинність у різних сучасних умовах". Це дозволить трансформувати життя окремих людей і суспільства загалом, "ініціюючи пророчі зміни на тлі драм і бід нашого часу" та заохочуючи до пошуку Бога. У свою чергу, вивчення філософії повинно бути зосереджено на пошуках істини через людський розум, "відкритий для діалогу з різними культурами та, перш за все, з християнським Об'явленням", що сприятиме всебічному розвитку особистості. "Це значне завдання, особливо враховуючи іноді песимістичний погляд на світ, який притаманний сучасному сприйняттю, а також нові форми раціональності, пов’язані з трансгуманізмом і постгуманізмом", - додав Папа.

Відтак Святіший Отець поділився кількома думками про деякі аспекти університету, які торкаються сучасних викликів задля формування майбутнього. Зокрема, він зазначив, що в центрі освітньо-виховного процесу повинні бути взаємність і братерство. "Сьогодні, на жаль, слово "особа" часто вживається як синонім слова "індивід", а замилування індивідуалізмом як запорукою вдалого життя має тривожні наслідки в усіх сферах: люди націлені на саморекламу, підживлюють першість свого его і намагаються уникати співпраці, зростають упередження і бар'єри щодо інших, особливо тих, хто відмінний від них, відповідальність замінюють одноосібним лідерством, і, врешті-решт, множаться непорозуміння і конфлікти, - зауважив Лев XIV. - Академічна освіта допомагає нам вийти з полону зацикленості на собі та сприяє розвитку культури взаємності, інакшості, діалогу".

Другим аспектом, на який вказав Папа, є науковість, яку слід просувати, захищати та розвивати. За його словами, академічна діяльність часто не користується належною повагою, зокрема через глибоко вкорінені упередження, навіть у церковній спільноті. "Іноді зустрічається думка, що дослідження і навчання не потрібні для реального життя, що в Церкві важливіша пасторальна практика, ніж богословська, біблійна чи канонічна підготовка. Ми ризикуємо піддатися спокусі спрощувати складні питання, щоб уникнути розумової праці, і навіть у душпастирській діяльності та її вираженні ми можемо скотитися до банальності, спрощення або закостенілості", - розповів Святіший Отець. Тому, за його словами, існує потреба в наукових дослідженнях, підготовлених і компетентних мирянах і священниках. У контексті університету йдеться про наявність підготовлених викладачів, "які мають умови - душпастирські, правові та економічні - для того, щоб присвятити себе академічному життю та науковим дослідженням", і студентів, які би "були мотивовані та відзначались ентузіазмом", готові до ретельного навчання.

Третій аспект акцентує увагу на загальному благополуччі. "Основним завданням освітнього та академічного процесу є виховання особистостей, які, керуючись принципами альтруїзму та прагненням до істини і справедливості, здатні стати архітекторами нового, солідарного і братерського суспільства. Університет має можливість і обов'язок поширювати цю культуру, ставши символом та втіленням цього нового світу і пошуку спільного блага", - підкреслив Лев XIV.

#Університет #Студент #Суспільство #Християнство #Ісусе. #Ректор (академії) #Наукове дослідження #Боже. #Папа! #Ватикан #Справедливість (чеснота) #Римська курія #Діалог #Святий Петро #Філософія #Факультет (підрозділ) #Розум #Кардинал (Католицька церква) #Лев #Канцлер #Правда. #Харизма #Папський Латеранський університет #Рейн

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
Нові маршрути та залучення молоді: Штучний інтелект передбачив, яким стане Київ за десятиліття.
У Казахстані виявили місто, що належить до бронзової епохи.
Невдалий жарт викладача призвів до непередбачуваних наслідків — дізнайтеся, що трапилося (фото)
Теги