
Міністерство освіти та науки організувало свою традиційну освітню конференцію "Серпнева-2025".
Щорічна освітня конференція "Серпнева-2025" зібрала разом педагогів, державних діячів, управлінців, а також представників міжнародних і неурядових організацій, які займаються розвитком сучасної освітньої системи в Україні. Цей захід став важливим майданчиком для обговорення трансформації освіти, її адаптації до сучасних викликів та створення сприятливих умов для самореалізації молоді в умовах швидких змін.
У цьому році основна увага приділяється освіті як базовому елементу стабільності держави, модернізації навчальних програм відповідно до актуальних потреб суспільства та формуванню освітнього середовища, яке сприяє розвитку і впровадженню інновацій. Більше 500 учасників фізично присутні на заході, а понад 5 тисяч людей приєдналися онлайн, відвідавши три основні секції конференції: "Зміст", "Педагог" та "Простір". Теми охоплювали дошкільну, загальну середню, позашкільну, професійну та фахову передвищу освіту, а також питання ментального здоров'я, інклюзії, безбар'єрності та цифрових технологій.
У відкритті конференції взяли участь Прем'єр-міністр Юлія Свириденко, міністр освіти і науки Оксен Лісовий та перша леді України Олена Зеленська.
"Коли вчителі організовують заняття, навіть у форматі онлайн, вони виконують найважливішу роль: відновлюють звичний ритм життя дітей та їхніх сімей. Щиро вдячна вам за це! Як мама школяра та студентки, я особливо ціную вашу роботу", -- зазначила перша леді.
Дружина Президента поділилася інформацією про ініціативи, спрямовані на підтримку дітей, підлітків і молоді, якими займається її команда. Серед них — забезпечення безбар'єрності, модернізація шкільного харчування та програма "Ти як?", що фокусується на ментальному здоров'ї. Вона зазначила, що освіта також є одним з ключових напрямків роботи Фундації Олени Зеленської.
"У тих регіонах, де безпекова ситуація дозволяє дітям відвідувати школу, ми організовуємо класи-укриття. Спільно з партнерами надаємо учням та вчителям планшети і ноутбуки для здійснення дистанційного навчання. Разом із Державною установою "Школа супергероїв" розширюємо мережу освітніх центрів у медичних закладах для дітей, які проходять тривале лікування", – зазначила дружина Президента. Вона також підкреслила, що 5-й Саміт перших леді та джентльменів, який відбудеться восени в Києві, буде присвячений освіті та її впливу на майбутнє країни і світу.
"Згідно з нашим дослідженням "Індекс майбутнього", 82% українських підлітків з оптимізмом намагаються прогнозувати своє майбутнє. Це є надзвичайно важливим сигналом, адже, незважаючи на війну та всі виклики, молодь не втрачає надії і продовжує планувати своє життя", - зазначила Олена Зеленська.
Прем'єр-міністр Юлія Свириденко наголосила: "Наші діти мають навчатися попри всі виклики. Завдання уряду -- створити для них середовище, де вони почуваються захищеними, мають доступ до сучасних знань і можуть розвивати свій талант. Простір -- це безпечні школи з укриттями та сучасними лабораторіями. Зміст -- оновлені програми, що дають дітям знання й навички для життя. Педагог -- наставник і лідер, який допомагає дитині зростати. Поєднання цих складників формує якісну освіту від садочка до коледжу та готує молодь до життя в мінливому світі".
Відкриваючи захід, Оксен Лісовий підкреслив, що освіта є основою, на якій будується майбутнє нашої країни. Вона повинна надати дітям вміння справлятися з труднощами та формувати стійкість суспільства. Важливо не відкладати реформи на "після війни" або "кращі часи", адже тоді буде вже пізно. Те, що ми реалізуємо сьогодні, допомагає запобігти кризам і проблемам, які можуть виникнути через 5–10 років. Наразі ми створюємо єдину систему, що інтегрує зміст освіти, педагогів і освітнє середовище. Вона формує атмосферу, яка надає дітям відчуття власної сили та навчає їх жити в умовах постійних змін.
На конференції "Серпнева-2025" навчальний процес розглядався як інтегрована система, що складається з трьох основних елементів: змісту, викладача та навчального середовища. Ці складові в комплексі формують якісне освітнє середовище на всіх етапах навчання — від дошкільної освіти до професійно-технічних навчальних закладів і коледжів, сприяючи розвитку в молоді навичок, необхідних для життя в динамічному світі. Зміни лише в одному з цих елементів є недостатніми: оновлення навчального змісту ініціює більш широкі перетворення, які, у поєднанні з професійним зростанням викладачів і модернізацією навчального середовища, формують новий рівень освіти, що стане основою для майбутнього України.
На платформі А "Зміст" учасники мали можливість ознайомитися з ініціативою "Освіта для життя", що логічно продовжує реформу нової української школи (НУШ). Також були представлені десять оновлених концепцій освітніх напрямків, покликаних формувати життєві навички в умовах швидких змін. Продовжуючи тему, було анонсовано пілотний проєкт профільної освіти, який стартує в 30 ліцеях з 2025 року, з подальшими планами розширення у 2026-му. Учасники конференції активно обговорили трансформації в професійній освіті та фаховій передвищій освіті, акцентуючи увагу на оновленні навчальних майстерень, реалізації нового законодавства, створенні центрів професійної досконалості, розвитку освіти для дорослих та співпраці з бізнес-сектором. Особливу увагу було приділено питанням ментального здоров'я та інклюзії, з наголошенням на важливості розвитку навичок самопіклування, боротьби з булінгом через модернізацію психологічної служби та підтримки дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Завдяки реформі дошкільної освіти запроваджуються нові формати дошкільних закладів, які забезпечують гнучкість і доступність для всіх дітей.
З вересня розширюється програма безкоштовного харчування в школах. На даний момент вона охоплює учнів 1-4 класів по всій Україні, але з нового навчального року стане доступною також для учнів 1-11 класів у прифронтових регіонах та найбільш постраждалих від війни областях. Уряд виділив близько 800 мільйонів гривень з державного бюджету на цю ініціативу. У наступні роки планується поступове розширення програми на всі регіони країни. Ця ініціатива є частиною реформи шкільного харчування, яка має на меті забезпечити дітей якісним, безпечним і збалансованим харчуванням у навчальних закладах, а також формувати культуру здорового харчування в українських родинах.
На платформі "Педагог" учасники зосередили свою увагу на важливій ролі вихователів і вчителів. Вони обговорили труднощі, пов'язані з психоемоційним станом педагогів у період війни, а також необхідність створення належних умов для їхньої праці. У рамках програми була представлена ініціатива "єЯсла" щодо підтримки батьків, а також заходи з цифровізації дошкільної освіти, спрямовані на зменшення обсягу паперової документації. Особливо підкреслили новий державний стандарт дошкільної освіти, який формує основи розвитку дітей через гру, навчання та емоційний комфорт.
Учасники отримали інформацію про нову систему фінансування "Гроші слідують за вчителем". Це означає, що тепер держава інвестує в професійний розвиток педагогів, надаючи їм більше можливостей для вибору навчальних програм і закладів. Замість того, щоб нав'язувати умови, держава підтримує вчителя в опануванні необхідних навичок.
Учасники зустрічі ознайомилися з результатами впровадження нової програми "Захист України" у 964 навчальних закладах, де учні вивчають основи тактичної медицини.
На платформі С "Простір" було розглянуто питання трансформації освітньої інфраструктури. У період 2024-2025 років держава виділить 22,56 мільярда гривень для модернізації укриттів, лабораторій, кухонь, їдалень та осередків "Захисту України". Заплановано зведення понад 170 підземних шкіл-укриттів, 200 майстерень і лабораторій у професійно-технічних навчальних закладах та коледжах, а також 109 сучасних лабораторій у школах. У рамках реформи дошкільної освіти буде створено 54 нові установи, включаючи мобільні дитячі садки та центри педагогічного партнерства, які відповідають потребам територіальних громад і дітей з особливими освітніми потребами. Учасники також обговорили сучасні підходи до профорієнтації, акцентуючи увагу на критично важливих професіях у сферах будівництва, енергетики, транспорту, медицини та аграрного сектору, що є суттєвими для відновлення країни. Партнери поділилися досвідом створення STEM-просторів у школах під час обговорення.
Учасники "Серпневої-2025" підтвердили, що освіта залишається рушієм змін та основою для відновлення України. Попри виклики, спричинені війною, трансформації в освіті тривають. Їхня мета -- забезпечити якісне навчання для кожної дитини та надати молоді можливості для самореалізації й розвитку, щоб будувати інноваційну конкурентоспроможну країну. Конференція стала майданчиком для діалогу, який об'єднав усіх зацікавлених заради спільної мети -- створення якісної сучасної освіти, що відповідає потребам мінливого світу.
Організацію та проведення заходу здійснювало Міністерство освіти і науки України за підтримки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE "Децентралізація для розвитку демократичної освіти", що впроваджують в Україні консорціум у складі ГО DOCCU та Цюріхський педагогічний університет за підтримки Швейцарії, Програми EGAP, що виконує Фонд "Східна Європа" за підтримки Швейцарії, ЮНІСЕФ в Україні та Українсько-швейцарського проєкту "Публічно-приватне партнерство для поліпшення професійної освіти в Україні" EdUP, що впроваджують за підтримки швейцарського уряду, приватних партнерів та виконує Швейцарська фундація технічного співробітництва з розвитку "Свісконтакт" за підтримки МОН України.
#Київ #Ліс #Учитель #Прем'єр-міністр #Школа #Міністерство освіти і науки України #Коледж #Дистанційна освіта #Знання #Перша леді #Олена Зеленська #Список перших пані України #Організація громади #Ліцей #Держава (політичний устрій) #Швейцарія #Інновації #Українська гривня #Діалог #Дошкільна освіта #Компетентність #Сигнал #Планшетний комп'ютер #Об'єктно-орієнтоване програмування