Чому пенсіонери в Польщі отримують 700 євро щомісяця, тоді як в Україні їхня виплата складає лише 130 євро? – Delo.ua

Пенсійна система Польщі, подібно до більшості інших європейських країн, складається з трьох рівнів. Перший рівень передбачає загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, яке має солідарний характер. Наймані працівники, підприємці та роботодавці вносять обов'язкові внески до державного пенсійного фонду, з якого виплачуються пенсії теперішнім пенсіонерам. Здійснення контролю за державним соціальним страхуванням покладено на Управління соціального страхування (Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ZUS).

Розмір внесків на пенсійне забезпечення обчислюється як відсоток від заробітної плати до початку відрахувань. У 2024 році пенсійний внесок становив 19,52 % від бази, на яку здійснюються внески. З цієї суми 9,76 % сплачує сам працівник, а решту 9,76 % — роботодавець.

В Польщі також ефективно функціонує другий рівень пенсійної системи — обов'язкове накопичувальне пенсійне страхування. Ця система включає два компоненти: відкриті пенсійні фонди (OFE) та додатковий рахунок у ZUS. Управління відкритими пенсійними фондами здійснюють приватні пенсійні компанії (PTE).

Таку систему другого рівня запровадили наприкінці 1990-х і вона відрізняла Польщу від багатьох інших європейських країн того часу. Хоча згодом її реформували (частину накопичень передали назад до ZUS, а участь зробили добровільною), принцип поєднання солідарної та накопичувальної пенсії зберігся.

Обов'язкове накопичувальне страхування передбачає пенсійні відрахування в розмірі 7,3 % від заробітної платні. Ці кошти потрапляють до OFE або на допоміжний рахунок в ZUS. На відміну від грошей із першого рівня, зібрана сума підлягає виплаті, наприклад, дітям застрахованої особи у випадку її смерті.

Третій рівень передбачає добровільні особисті заощадження, такі як індивідуальні пенсійні рахунки та корпоративні пенсійні плани. Цей рівень включає в себе п'ять різних програм.

В Польщі функціонують спеціалізовані пенсійні системи, зокрема фермерський фонд (KRUS), який пропонує вигідні умови для селян, а також пенсійні програми для представників силових структур, таких як військові, поліція та судді, що фінансуються з державного бюджету. Це надає польській пенсійній системі складний, але водночас гнучкий характер, оскільки кожна категорія має свої специфічні правила, зазначає Іван Хомич, керуючий адвокат Адвокатського бюро Івана Хомича.

Багато європейських країн реформували пенсійні системи у напрямку підвищення пенсійного віку та розвитку накопичувальних елементів. Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. вирізняється тим, що однією з перших у Східній Європі запровадила обов'язковий накопичувальний рівень ще у 1999 році. Водночас, на відміну від західноєвропейських сусідів, Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. кілька років тому знизила пенсійний вік. Зараз він становить 65 років для чоловіків і 60 для жінок. Раніше планувалося підвищення до 67 років для обох статей, але під тиском суспільства від ініціативи відмовились.

Однією з характерних рис пенсійної системи Польщі є наявність окремого фонду для фермерів. Приблизно 10% пенсіонерів у Польщі складають селяни, які вносять менші внески та, відповідно, отримують нижчі пенсії. Різницю у виплатах компенсує державний бюджет. Багато країн Європейського Союзу не мають такої незалежної аграрної пенсійної системи.

На фоні сучасних реалій українська пенсійна система залишається здебільшого однорівневою. Функціонує лише солідарний рівень, при якому пенсії виплачуються за рахунок внесків працюючого населення до Пенсійного фонду. Накопичувальний рівень, який наразі лише обговорюється, має законодавчу основу, але ще не запроваджений у повному обсязі. Хоча в Україні існують добровільні пенсійні фонди, їхня значимість є незначною. За даними директора з управління локальними активами групи ICU Григорія Овчаренка, в недержавних пенсійних фондах зареєстровано 887 тисяч осіб, що становить менше 8% працездатного населення, а лише 89 тисяч з них активно вносять кошти.

Таким чином, основна відмінність між нашими пенсійними системами полягає в тому, що в Польщі пенсійні виплати формуються з різноманітних джерел, таких як солідарна пенсія, обов’язкові чи добровільні накопичення, а також державні дотації. В нашій країні, Україні. ж основним джерелом пенсій є лише державний Пенсійний фонд.

Іншою важливою відмінністю є правила виходу на пенсію. В Польщі жінки можуть вийти на пенсію у 60 років, маючи при цьому 20 років стажу, тоді як чоловікам необхідно мати 25 років стажу для виходу на пенсію в 65 років.

В нашій країні, Україні. пенсійний вік становить 60 років для чоловіків і жінок, але щорічно зростає вимога до мінімального трудового стажу. У 2023 році цей стаж становить 30 років, а в подальшому планується збільшити його до 35 років. Якщо у людини недостатній стаж, пенсійні виплати можуть бути оформлені пізніше — у 63 або 65 років.

Позитивні аспекти

Мультиступеневість та стабільність. Синергія солідарної системи з накопичувальними фондами підвищує рівень довіри: у випадку повільного економічного зростання частково компенсуються інвестиційні прибутки, і навпаки. Це дозволяє знизити ризики для людей на пенсії.

Система в Україні є монолітною, отже, вона цілковито залежить від поточних надходжень єдиного соціального внеску (ЄСВ) та фінансового становища державного бюджету.

Пряма залежність розміру пенсії від внесків. В Польщі діє формула розрахунку пенсії на основі індивідуального пенсійного капіталу: суму сплачених внесків (проіндексованих) ділять на очікувану тривалість життя після виходу на пенсію. Це мотивує громадян працювати довше і більше заробляти офіційно, адже кожен додатковий рік роботи збільшує виплату.

В нашій країні, Україні. розмір пенсії також визначається стажем роботи та рівнем доходу, але механізм розрахунку є менш зрозумілим. Протягом тривалого часу він базувався на середній зарплаті в країні, а не на індивідуальному рахунку.

Мінімальні пенсії та доплати. Держава забезпечує гарантований мінімум пенсії. На початок 2025 року цей показник становив 1884,61 злотих брутто (1715 злотих на руки). У випадку, якщо пенсія, розрахована за внесками, виявляється нижчою, держава доплачує до встановленого мінімуму. Окрім того, в останні роки всі пенсіонери щорічно отримують так звану 13-ту пенсію (фіксована додаткова виплата), а ті, хто має низькі доходи, отримують також 14-ту пенсію (додаткова допомога, розмір якої зменшується для тих, чиї основні виплати перевищують поріг у 2900 зл). Ці заходи суттєво покращують умови життя літніх людей.

В нашій країні, Україні. мінімальна пенсія значно нижча (близько 2361 грн на 2025 рік) і теж гарантується державою, але реальний прожитковий мінімум вона не покриває. Додаткових "13-х" виплат в Україні немає, хіба що разові індексації.

Недоліки

Фінансовий тягар для державного бюджету. Існування окремих пільгових пенсійних систем, таких як фермерська та для працівників силових структур, свідчить про те, що значна частина пенсійних виплат фінансується з державних коштів. Наприклад, Фонд KRUS, який забезпечує пенсіями селян, охоплює близько 10% пенсіонерів, але на його частку припадає лише 7% загальних витрат, оскільки пенсії в цьому фонді є невисокими, і різницю компенсує держава.

В нашій країні, Україні. спостерігається схожа ситуація — Пенсійний фонд постійно отримує дотації з державного бюджету через свій хронічний дефіцит. Проте, основна причина цього явища полягає в диспропорції між числом тих, хто сплачує внески, і кількістю пенсіонерів.

Низький вік виходу на пенсію для жінок. Хоча для населення це може здаватися вигідним, з точки зору пенсійної системи це є проблемою. В Польщі жінки в середньому живуть на 22 роки довше після виходу на пенсію, враховуючи, що їхня очікувана тривалість життя складає близько 82 років. Це призводить до гендерної нерівності: середня пенсія жінок становить 2793 зл, в той час як для чоловіків вона досягає 4103 зл, що є майже на 30% менше через скорочений період внесків.

В нашій країні, Україні. поступово підвищується пенсійний вік для жінок, наближаючи його до чоловічого, що сприяє зменшенню гендерної диспропорції в цій сфері.

Пенсійні виплати для представників силових структур та можливість дострокового виходу на пенсію для певних груп населення. В Польщі цивільні особи не мають можливості піти на пенсію раніше терміну, за винятком випадків, пов'язаних з інвалідністю. Проте військовослужбовці, поліція та інші представники силових відомств можуть отримувати пенсії за вислугою років, зазвичай по завершенні 25 років служби, незалежно від їхнього віку. Це створює ситуацію, коли деякі чоловіки виходять на пенсію у віці 40-50 років.

В нашій країні, Україні. історично існували ще ширші пільги, зокрема масовий вихід на пенсію у віці 45-50 років для військовослужбовців, працівників поліції, шахтарів та інших категорій осіб, включених до спеціальних списків. Це призвело до того, що середній фактичний вік виходу на пенсію становив близько 55 років. Обидві країни поступово намагаються обмежити ці привілеї, але в Україні це питання є набагато більш актуальним.

Нестабільність правил. Польська пенсійна система зазнавала частих змін: запровадження накопичувального рівня, потім його часткова націоналізація, зміни пенсійного віку тощо. Це підірвало довіру частини населення до приватних фондів, багато поляків перестали робити внески до OFE після реформ 2014 року.

В нашій країні, Україні. також спостерігалася певна непослідовність: ставка єдиного соціального внеску коливалася (спочатку становила 37%, а згодом знижена до 22%), умови індексації пенсій зазнавали змін, що ускладнює громадянам планування їхньої майбутньої пенсії. Стабільність і передбачуваність правил є ключовими факторами для успішного впровадження пенсійної реформи, та на даний момент цього не вистачає в обох країнах.

Стійкість пенсійної системи в значній мірі залежить від балансу між числом осіб, які роблять внески, та кількістю пенсіонерів. В Польщі ситуація в даний час є відносно кращою, ніж в Україні, проте й там спостерігається погіршення через старіння населення, зауважує Іван Хомич.

Актуальна ситуація в Польщі. За даними 2022 року, на одного пенсіонера в країні припадало приблизно 1,7 працюючих осіб. Для порівняння, у 2000 році цей показник становив близько 2 працюючих на 1 пенсіонера. Проте після 2017 року, коли було знижено пенсійний вік, кількість пенсіонерів різко зросла. До системи приєдналися багато жінок віком 60-61 років і чоловіків 65-66 років, які відповідно до попереднього законодавства ще мали б працювати. Це призвело до зменшення частки працюючих осіб у суспільстві.

Динаміка і прогноз для Польщі. У наступні 10-15 років очікується подальше старіння населення. Кількість людей старше 65 років зростатиме (з 7,3 млн у 2020 до понад 10 млн у 2040-му) на тлі скорочення населення працездатного віку.

За прогнозами, співвідношення кількості працюючих до пенсіонерів знизиться до 1,5:1 у 2030 році і 1,3:1 до середини століття. Це означає, що навантаження на кожного працюючого зросте -- йому доведеться відраховувати більше коштів на утримання пенсіонерів, або ж необхідні додаткові джерела фінансування, констатує Іван Хомич.

Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. вже активно розробляє заходи для поліпшення демографічної ситуації: підтримує підвищення народжуваності через програми для родин, залучає іноземних працівників (на 2024 рік більше 1,16 млн мігрантів сплачували внески до ZUS, значна частина з яких - українці), а також стимулює людей залишатися на роботі до пізнішого віку. Проте без підвищення пенсійного віку або інших кардинальних реформ зберегти баланс буде досить важко.

Станом на початок 2024 року в Україні спостерігається складна демографічна ситуація: на кожного пенсіонера припадає лише близько 0,9 працюючих. Згідно з інформацією Пенсійного фонду, кількість пенсіонерів досягла 10,517 мільйона, тоді як число платників єдиного соціального внеску, за оцінками Міністерства соціальної політики, становить приблизно 9,5 мільйона.

Історично в СРСР та в перші роки незалежності України співвідношення було 2:1, але через низьку народжуваність, масову еміграцію молоді та щедру систему ранніх пенсій (в 90-ті багато людей достроково вийшли на пенсію) цей баланс різко погіршився.

Російська агресія, розпочата в 2014 році, та повномасштабна війна, що стартувала у 2022 році, значно ускладнили демографічну ситуацію в Україні. Мільйони людей працездатного віку емігрували за межі країни, деякі загинули або отримали інвалідність. Водночас чисельність пенсіонерів зменшилась лише незначно — на 171 тисячу у 2023 році.

В результаті навантаження на бюджет Пенсійного фонду колосальне: власні доходи фонду покривають лише близько 50% потреб, решту докладає державний бюджет.

Щоправда, зазначає співрозмовник видання, останніми роками Пенсійний фонд функціонує без дефіциту, навіть з деяким профіцитом. Це пов'язано з відносно високим грошовим забезпеченням мобілізованих до лав Збройних сил громадян, яких налічується більше 1 млн. Саме відрахування внесків в Пенсійний фонд з грошового забезпечення військових вирівняло платіжний баланс в системі солідарного пенсійного страхування в Україні після 2022 року. Але після демобілізації може виникнути різкий дефіцит Пенсійного фонду.

Перспективи для України. Без реформ до 2030-х років співвідношення може ще погіршитись -- покоління "бебі-буму" 1960-х вийде на пенсію, тоді як молодь 1990-х, якої народилося мало, не забезпечить приросту кількості працюючих. Прогнози ООН свідчать, що частка людей 65+ в Україні зросте з нинішніх 17% населення до 22% у 2030, і далі -- більше.

Для запобігання економічному колапсу Україні слід вжити ряд заходів: легалізувати зайнятість, заохочувати відкриття нових робочих місць, а також, можливо, поступово підвищувати пенсійний вік, особливо у випадку, якщо тривалість життя буде збільшуватися.

На даний момент законодавство передбачає збільшення мінімального стажу, необхідного для виходу на пенсію, що фактично є непрямим підвищенням пенсійного віку. Крім того, вивчається можливість запровадження обов'язкового накопичувального рівня, що в перспективі допоможе зменшити вплив демографічних змін на солідарну систему.

Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною.

Середня пенсія за віком у Польщі на початок 2023 року становила близько 3 312 зл брутто, або близько 2 700 зл "на руки" після оподаткування, що нині еквівалентно 31 тис. грн. До кінця 2024 року, після індексації, ця цифра зросла до 3 790 зл брутто.

В Польщі пенсії підлягають щорічній індексації, яка враховує як рівень інфляції, так і частину реального зростання заробітних плат. Це дозволяє підтримувати купівельну спроможність пенсіонерів в цілому. Конкретна сума пенсії визначається кількома факторами: обсягом сплачених внесків за всі роки (чим вища офіційна зарплата і довший трудовий стаж, тим більша сума "пенсійного капіталу"), віком виходу на пенсію (чим пізніше виходиш, тим менше місяців отримання виплат, отже, більша щомісячна сума) та індексацією накопичень.

Згідно з формулою, зібрані внески діляться на так званий "коефіцієнт тривалості життя", що представляє собою середню кількість місяців, які людина проведе на пенсії. Наприклад, якщо 65-річний чоловік має статистичні дані про те, що йому залишилося жити ще 220 місяців, то його накопичені кошти ділять на цю цифру. Такий метод відомий як система умовних індивідуальних рахунків (NDC), і він сприяє фінансовій стабільності, а також мотивує людей продовжувати працювати, підкреслює Іван Хомич.

Окрім базової пенсії, численні польські пенсіонери отримують додаткові виплати: за понад 50 років спільного життя (так звані "пенсії для вдовців/вдов"), допомогу для осіб, які доглядають за літніми, а також згадані 13-та і 14-та пенсії, які виплачуються один раз на рік.

Ukraina

Середня пенсія в Україні значно поступається. На 1 березня 2025 року вона становила 6 345 грн (приблизно 130 євро). Це майже в п'ять разів менше, ніж у Польщі.

Формула розрахунку пенсії в Україні інша: береться середня зарплата по країні за останні три роки (на 2025 рік це близько 15 тис. грн), множиться на індивідуальний коефіцієнт зарплати людини (співвідношення її заробітку до середнього по країні) та на коефіцієнт стажу (1% за кожен рік стажу).

Наприклад, якщо особа працювала 35 років із зарплатнею, що відповідає середньому рівню, то її пенсійні виплати становитимуть приблизно 35% від середньої заробітної плати в країні. Цей показник отримав назву коефіцієнта заміщення, і в Україні він є досить низьким – приблизно 30-40%.

На величину пенсії також впливають надбавки (за понаднормовий стаж +1% за кожен рік понад необхідний; за особливі заслуги; іншим категоріям) та індексація -- щороку у березні уряд переглядає виплати з урахуванням інфляції. 2025 року пенсії проіндексовано на 11,5 %. Проте через високу інфляцію останніх років реальна купівельна спроможність українських пенсій тільки повертається на рівень довоєнного 2022 року.

Відчутна різниця в середніх пенсіях між Україною та Польщею зумовлена не лише економічними умовами в обох країнах, але й тим, що українці вносять меншу частку до пенсійного фонду (22% від зарплати в Україні проти 20% + 7,77% у Польщі) та мають значно більше пенсіонерів на кожного працюючого.

Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною.

Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. -- країна ЄС, де ціни на продукти, товари і послуги близькі до загальноєвропейських. Проте навіть з поправкою на це польські пенсіонери в середньому живуть більш заможно, ніж українські. Середня пенсія 3300 зл -- це приблизно 50% від середньої зарплати по країні. За даними Головного управління статистики Польщі, середня пенсія приблизно дорівнює соціальному мінімуму для пенсіонера (вартість "кошика" основних товарів для нормального життя) і удвічі перевищує мінімум виживання (абсолютний прожитковий мінімум). Це означає, що типовому пенсіонеру вистачає на їжу, оплату комунальних послуг, ліків та скромні побутові потреби.

Для польського пенсіонера отримати кредит на покупку пральної машини або телевізора — це цілком здійсненно. Багато з них можуть відправитися на відпочинок до санаторію раз на рік (часто з частковою підтримкою з фондів соціального страхування) або відвідати родичів. В Польщі медичні послуги для пенсіонерів надаються безкоштовно, а страхова система покриває більшість необхідних процедур.

Пенсіонери досить активні - вони подорожують по країні, для них діє мережа пансіонатів, є пільгові тури для літніх. Польські пенсіонери відвідують "університети третього віку", беруть участь у волонтерстві.

Безсумнівно, як зазначає Іван Хомич, рівень життя різних груп пенсіонерів істотно варіюється: особи, які отримують мінімальну пенсію (приблизно 1588 зл), особливо ті, хто живе самотньо, змушені обмежувати свої витрати. Для них суттєвою підтримкою стали додаткові 13-та і 14-та пенсії, які в сумі становлять близько 3000 зл. Крім того, вони мають можливість отримувати субсидії на опалення та дотації на медикаменти (ліки стають безкоштовними з 75 років) тощо.

За даними соцопитувань, більшість польських пенсіонерів оцінюють свій матеріальний стан як "середній": грошей вистачає на необхідне, але не на розкоші. Наприклад, новий автомобіль чи туристичні поїздки за кордон можуть дозволити собі лише пенсіонери, що мають додаткові доходи або отримують високу професійну пенсію. В цілому ж рівень бідності серед людей похилого віку в Польщі один з найнижчих у Східній Європі завдяки державним гарантіям і підтримці сімей: польські родини традиційно допомагають старшим родичам, якщо ті потребують.

Ukraina

Середня пенсія в Україні (близько 6,3 тис. гривень) складає 35-40% від середньої зарплати в країні та приблизно дорівнює фактичному прожитковому мінімуму для непрацездатних (який експерти оцінюють близько 5-6 тис. гривень). Понад чверть пенсіонерів (2,68 млн осіб) отримують менше 3 тис. гривень на місяць, що менше за 100 доларів. За критеріями Світового банку ці пенсіонери знаходяться за межею бідності. Такі люди змушені економити буквально на всьому -- на продуктах харчування, ліках, одязі та побутових товарах. Оплата комунальних послуг без державної субсидії стає серйозним тягарем.

В Польщі

Громадяни Польщі мають вищу тривалість життя в порівнянні з українцями. Середня очікувана тривалість життя при народженні в Польщі становить 78 років (74,7 для чоловіків та 82 для жінок). Проте ще важливішим є показник тривалості життя після виходу на пенсію. Чоловіки, які досягли 65-річного віку, в середньому живуть ще 15 років, що означає, що типовий польський пенсіонер-чоловік може дожити до 80 років. У випадку жінок, які виходять на пенсію в 60 років, це число становить близько 22-23 років (очікуваний вік дожиття – 82 роки). Таким чином, жінки в Польщі в середньому отримують пенсію більше ніж два десятки років, тоді як чоловіки – приблизно півтора десятка.

Через нижчий пенсійний вік жінок саме вони складають більшість пенсіонерів у Польщі -- близько 60%. Кількість дуже літніх пенсіонерів (80+ років) швидко зростає завдяки прогресу медицини. Для пенсійної системи це виклик -- виплати здійснюються довше, ніж раніше. З іншого боку, довше життя свідчить про кращі умови та медичне обслуговування.

В нашій країні, Україні.

Середня тривалість життя в Україні -- 71 рік (чоловіки -- 66-67, жінки -- 76-77). Українські чоловіки мають один із найнижчих показників тривалості життя в Європі. Але якщо дивитися на тих, хто дожив до пенсійного віку, картина трохи краща. Для чоловіків, які дожили до 60, середня тривалість життя на пенсії становить приблизно 14 років (тобто до 74 років). Для жінок, що вийшли на пенсію в 60 (раніше 55), -- близько 18-20 років (до 80).

Фахівці відзначали, що українські жінки демонструють один із найвищих у світі показників тривалості життя на пенсії — приблизно 23 роки, коли пенсійний вік становив 55 років. Хоча підвищення пенсійного віку для жінок призведе до незначного зниження цього показника, він все ще залишається на високому рівні.

"Замість цього, близько 50% українських чоловіків не доживають до 60 років через важкі умови праці, спосіб життя та стан охорони здоров'я – це жахлива статистика. Війна 2022 року спричинила значне збільшення смертності серед чоловіків середнього та старшого віку. За деякими даними, середня тривалість життя чоловіків у 2022-2023 роках знизилася до 58 років", – зазначає Іван Хомич.

Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною.

До середини 2030-х Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. постане перед серйозними демографічними викликами. Частка літніх людей зростатиме, а покоління "бебі-буму" 1950-60-х років до 2035 року вже майже повністю буде на пенсії. Урядові прогнози показують зростання пенсійних видатків з нинішніх 10% ВВП до 12-13% ВВП у 2035-2040-х. Коефіцієнт заміщення (співвідношення пенсії до заробітку) може поступово знижуватися для нових пенсіонерів -- за оцінками Єврокомісії, з 50% нині до 40% у 2030-х. Це результат формули NDC: чим довше живе покоління, тим меншу частку свого заробітку вони отримають як пенсію, якщо не працюватимуть довше.

Існує ймовірність, що без проведення реформ пенсійні виплати для наступних поколінь поляків можуть виявитися нижчими. З цієї причини активно розглядаються різні ініціативи, починаючи від збільшення пенсійного віку і закінчуючи заохоченням до приватного накопичення.

Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. запустила програму добровільних корпоративних пенсій (PPK) -- роботодавці та працівники спільно роблять внески на приватні рахунки, а держава додає бонус. Ця програма до 2030-х має накопичити відчутний капітал для молодших поколінь.

У найближчі 10 років Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. зосередиться на забезпеченні стійкості пенсійної системи: ймовірно, будуть спроби підвищити розмір внесків або вік, оптимізувати спеціальні режими (можливо, скоротити привілеї силовиків), активніше залучати мігрантів до офіційної роботи.

"Якщо економіка Польщі продовжить зростати стабільно на рівні 3-4% щорічно, це значно спростить фінансування пенсійної системи — зростання зарплат призведе до збільшення внесків, а також зменшить виїзд населення за кордон. Проте в разі настання економічного застою чи кризи, пенсійна система може опинитися під тиском. На щастя, Польща має резервний демографічний фонд (FRD), в який у часи економічного підйому були акумульовані кошти — ці ресурси можуть бути використані для часткового покриття пікових виплат у 2030-х роках", — коментує керуючий адвокат Адвокатського бюро Іван Хомич.

Ukraina

Українська пенсійна система наразі перебуває в стані перманентного порятунку. Короткостроково (1-3 роки) основна мета -- забезпечити виплату пенсій в умовах воєнної економіки, залежності від міжнародної допомоги і скорочення кількості платників внесків. Держава виконує зобов'язання, незважаючи ні на що -- навіть на окуповані території пенсії нараховуються (їх можна отримати після переїзду на підконтрольну територію). Але для довгострокової стійкості потрібні глибші зміни.

До 2035 року Україні потрібно буде ввести обов'язкову накопичувальну складову пенсійної системи, про що заявляють представники уряду. Передбачається, що реалізація цієї ініціативи може початися у 2025-2026 роках. Якщо цей план втілять у життя, молоді люди віком до 35 років на момент виходу на пенсію отримають додаткові накопичення, які можуть збільшити їх пенсію на 15-20%. Однак переваги цієї реформи українці зможуть відчути лише після 2040 року.

Щодо солідарної пенсійної системи, можна очікувати, що вимоги до стажу поступово стануть більш суворими. Офіційне підвищення пенсійного віку наразі не планується, оскільки це є політично чутливим питанням. Тим не менше, вже зараз багато українців отримують пенсії не у 60 років, а пізніше, оскільки їм не вистачає стажу, і вони змушені продовжувати працювати або чекати до 63/65 років. Ця тенденція, схоже, збережеться. Можливо, після закінчення війни та стабілізації демографічної ситуації Україні доведеться переглянути пенсійний вік, подібно до того, як це роблять країни Європи. До 2035 року в більшості європейських країн пенсійний вік досягне 67 років, і Україні слід буде рухатися в цьому напрямку.

Іншим важливим аспектом є цифровізація та детінізація. Останніми роками Пенсійний фонд України активно реалізує електронні послуги, такі як Е-пенсія та електронне пенсійне посвідчення, що значно спрощує процес отримання пенсій та знижує можливості для зловживань. Ця тенденція продовжиться. Проте, виведення зарплат із "тіні" є завданням не лише для Пенсійного фонду, а й для податкових органів: якщо в 2020-х роках вдасться зменшити частку "сірих" зарплат, то до 2030-х років база для нарахування пенсій значно розшириться.

Один із додаткових чинників – це міграція. Частина українців, які під час війни виїхали до країн ЄС, зокрема до Польщі, можуть залишитися там на постійне проживання. Це призведе до того, що вони вийдуть з української пенсійної системи – не сплачуватимуть внески в Україні та, можливо, не зможуть претендувати на українську пенсію, якщо отримають статус у ЄС. З одного боку, це зменшить навантаження на Пенсійний фонд у майбутньому, але з іншого – вже зараз знижує доходи фонду. Якщо економічна ситуація в Україні покращиться і люди повернуться, це може полегшити труднощі, з якими стикається Пенсійний фонд.

Перспективи пенсійної системи України дуже залежать від післявоєнного відновлення економіки: за оптимістичного сценарію зростання ВВП на 5-7% за рік, підвищення зарплат і зайнятості, -- Ukraina зможе поступово підвищити пенсії і навіть зменшити дефіцит Пенсійного фонду. За песимістичного сценарію -- доведеться збільшувати податки або скорочувати реальні виплати (через інфляцію).

В підсумку, до 2035 року Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. і Ukraina опиняться перед схожою проблемою -- як фінансувати пенсії в старіючому суспільстві. Але стартові позиції -- різні. Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. вже накопичила певний резерв та має працюючі інститути -- приватні фонди, міцний закон про ZUS. Україні ж належить ці інститути зміцнити чи навіть створити з нуля.

Які пенсійні привілеї отримують українці, які вирішили оселитися в Польщі? Дослідимо різні обставини, враховуючи вік, трудовий стаж та статус особи.

1. Українці працездатного віку, що працюють у Польщі. Такі особи сплачують соціальні внески до ZUS на тих же умовах, що й поляки (якщо легально працевлаштовані або зареєстровані як ФОП). Кожен місяць роботи зараховується їм у польський страховий стаж. Якщо українець планує залишитися в Польщі надовго, він матиме право на польську пенсію при досягненні пенсійного віку (60 жінки, 65 чоловіки) за умови, що набере мінімально необхідний стаж -- 20 років (жінки) або 25 (чоловіки).

Розмір пенсії для осіб, які працюють у Польщі, визначатиметься на основі їхніх доходів та внесків, аналогічно до того, як це відбувається для польських громадян. Якщо людина працювала певний час в Україні, ці періоди також будуть враховані. Таким чином, молоді та середнього віку українці, які легально працюють у Польщі, фактично "накопичують" пенсійні права. У майбутньому вони можуть отримувати дві пенсії: одну з України за український трудовий стаж та іншу з Польщі за польський стаж, або ж комбіновану виплату, залежно від індивідуальних обставин. Важливо відзначити, що громадянство не є перешкодою – навіть іноземці без польського громадянства можуть отримувати пенсію від ZUS, якщо вони виконали вимоги щодо віку та стажу.

2. Українські пенсіонери (люди похилого віку), які виїхали до Польщі. Ця категорія найскладніша, адже часто такі люди вже не взмозі працювати і залежні від пенсії, яку заробили в Україні. Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. для них забезпечує гуманітарну підтримку (медицина, тимчасова допомога), але польську пенсію вони не отримують, якщо не працювали в Польщі. Натомість вони можуть і далі отримувати свою українську пенсію, перебуваючи в Польщі. Український Пенсійний фонд разом із польською стороною налагодив механізм виплат: пенсію можна отримувати на українську банківську картку і знімати в Польщі (хоч це й пов'язано з банківськими комісіями).

Деякі українські пенсіонери в Україні отримали статус внутрішньо переміщених осіб (ВПО) і відповідно отримують певні виплати. Які ж можливості відкриваються для них у Польщі? Вони можуть сподіватися на підтримку для біженців, зокрема на тимчасову фінансову допомогу від соціальних служб, безкоштовне медичне обслуговування в рамках польської системи охорони здоров'я для біженців, а також на допомогу від благодійних організацій. Однак варто зазначити, що окрему пенсію від Польщі без наявності стажу в цій країні отримати неможливо. Єдине виключення — це випадки, коли особа має хоч невеликий стаж роботи в Польщі (наприклад, якщо вона працювала тут кілька років). У такому разі, досягнувши пенсійного віку, вона має право на пропорційну пенсію від ZUS за ці роки (навіть якщо це всього 1-2 роки, ZUS нарахує певну суму). Якщо ж стажу немає, а особа опинилася в скрутному фінансовому становищі, то їй можуть призначити соціальну допомогу для людей похилого віку від польських органів соціального захисту. Однак це вже не буде пенсія, а допомога, яка надається після оцінки матеріального стану.

3. Особи українського походження, які наближаються до пенсійного віку і мають досвід роботи в Україні, а тепер проживають у Польщі. Це питання, напевно, є найбільш важливим для багатьох біженців віком від 50 років.

Припустимо, пояснює на прикладі Іван Хомич, жінці 55 років, вона має 30 років стажу в Україні, переїхала і працює в Польщі кілька років. Коли їй виповниться 60, чи отримає вона пенсію? Завдяки двосторонній угоді 2012 року* між нашими країнами -- так. Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. при визначенні права на пенсію врахує сумарний стаж в Україні та Польщі. Тобто її 30 українських років + 5 польських років = 35 років -- умову 20 років (для жінок) виконано.

Польський ZUS призначить їй пенсію, але виплачуватиме тільки за польські 5 років стажу. Умовно кажучи, якщо польський заробіток був середній по країні, то за 5 років накопичиться, наприклад, 50 тис. зл пенсійного капіталу, що дасть виплату 300 зл/міс. Український Пенсійний фонд, у свою чергу, призначить пенсію за 30 років українського стажу (можливо, 6 тис. грн в еквіваленті).

Таким чином, людина отримуватиме дві пенсії: невелику польську і українську. Якщо сукупно ці дві пенсії будуть менші за мінімальну польську (наприклад, 300 зл + 6 тис. грн ≈ 300 зл + 600 зл = 900 зл, а мінімум 1588 зл), чи доплатить Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. до мінімуму? -- Так, але за певних умов: потрібно мати повний страховий стаж (20/25 років) і постійно проживати в Польщі.

У нашому прикладі умови виконано -- сумарний стаж 35 років, проживає в Польщі, значить ZUS доплатить ще 688 зл, щоб загальний дохід дорівнював 1588 зл. Проте, якщо українська пенсія висока і в сумі з польською перевищує польський мінімум, доплата не надається. На практиці наразі понад тисячу іноземців отримують такі доплати до мінімальної пенсії в Польщі -- серед них і українці.

* Довідково

Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. є однією з небагатьох європейських країн, з якою Ukraina підписала відповідну угоду про соціальне забезпечення, що дає можливість врахувати в Польщі страховий (пенсійний) стаж, зароблений в Україні, для цілей нарахування пенсії, зазначає Оксана Каращук, менеджерка групи з управління персоналом та оподаткування фізичних осіб KPMG в Україні.

Варто пам'ятати, що в певних випадках страховий стаж може не враховуватись -- наприклад, коли стаж менший за 12 місяців, або коли стаж в Україні та Польщі співпадає.

Застосування угоди між Україною і Польщею ще не є досить розповсюдженим (зокрема у питанні врахування стажу для пенсійних цілей), тому варто бути готовим до того, що в процесі оформлення пенсії можуть виникати додаткові нюанси і практичні труднощі.

4. Фактор професії та освіти. В Польщі для іноземців це має значення лише опосередковано. Вища освіта, наприклад, може бути врахована як частина стажу (в Польщі період навчання у вузі не зараховується автоматично до страхового стажу, але в Україні за старими правилами навчання на стаціонарі до 2004 року зараховувалося; у рамках угоди ці періоди можуть бути визнані). Професія може мати значення, якщо вона належала до категорій з правом на ранній вихід на пенсію в Україні -- тоді людина могла в Україні стати пенсіонером раніше 60 років. Проте Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. не надасть їй пенсію раніше свого пенсійного віку. Вона буде отримувати українську пільгову пенсію, перебуваючи в Польщі, але не матиме права вимагати виплат від ZUS до досягнення 60/65. Деякі професії в Польщі теж мають пільги (наприклад, шахтарі виходять раніше, вчителі можуть йти на пенсію з 55 років), але це не поширюється на біженців, якщо вони не працювали в цих галузях саме в Польщі. Отже, освіта і колишня професія впливають лише через набутий стаж та право на українську пенсію, а на польські правила для іноземців вони прямо не вплинуть.

5. Процес отримання пенсійних виплат. Громадяни України, які мають право на пенсію, можуть подати заявку до польського ZUS. Польська сторона сама зв'яжеться з українськими органами для отримання необхідної інформації. Взаємодія між країнами налагоджена, і діє принцип пропорційності. Рекомендується робити запит заздалегідь, приблизно за три місяці до досягнення пенсійного віку, щоб державні установи обох країн мали достатньо часу для обміну даними. Якщо особа планує отримувати лише українську пенсію, перебуваючи на території Польщі, вона може подати документи через українське консульство або в електронному вигляді на порталі Пенсійного фонду України, отримавши статус внутрішньо переміщеної особи. В умовах війни багато процедур були спрощені, що робить можливість оформлення пенсії дистанційно цілком реальною.

Пенсійна система є областю, в якій держави можуть обмінюватися ефективними підходами та рішеннями. Ось декілька аспектів польського досвіду, які можуть виявитися корисними для України.

Багаторівнева модель із накопичувальним елементом. Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. продемонструвала, що запровадити обов'язкові пенсійні накопичення в країні з перехідною економікою -- можливо (реформа 1999 року). Хоча не все пройшло гладко, зараз польські пенсійні фонди оперують значними активами, які інвестуються в економіку. Україні варто якнайшвидше впровадити свій накопичувальний рівень, уникаючи польських помилок (наприклад, не конфісковувати накопичення, як це частково сталося в Польщі у 2014-му). Накопичувальна система дасть змогу молодому поколінню отримувати вищі пенсії в майбутньому та зменшить залежність від демографії.

Прозора формула і персоніфікований облік. В Польщі кожен застрахований має індивідуальний рахунок в ZUS, де видно всі його нараховані внески (умовні бали). Він може онлайн відслідковувати прогноз своєї пенсії. В нашій країні, Україні. також запроваджено персональні електронні кабінети в ПФУ, але формула розрахунку досі складна й малозрозуміла. Запровадження NDC-моделі (коли пенсія прямо прив'язана до внесків) могло би підвищити довіру українців, коли людина бачить: що більше платиш, то більше отримуватимеш. Це стимулює вихід зарплат із "тіні". Польський досвід показує, що навіть за відсутності реальних накопичень умовні рахунки працюють дисциплінуюче.

Гарантована мінімальна пенсія на рівні прожиткового мінімуму. Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. встановлює мінімальну пенсію і підтримує її реальну вартість. Український мінімум, на жаль, часто відстає від інфляції. Варто законодавчо прив'язати мінімальну пенсію до фактичного прожиткового мінімуму для людей похилого віку і індексувати її автоматично. Це убезпечить найвразливіших пенсіонерів від бідності. Звичайно, для цього потрібні кошти -- їх можна залучити, наприклад, від детінізації економіки або від соціальних внесків з тих же трудових мігрантів.

Додаткові пільги для літніх людей. Ідея впровадження 13-ї пенсії, подібно до польської моделі, могла б суттєво підтримати українських пенсіонерів у переддень опалювального сезону або під час свят. Хоча в умовах нинішнього бюджетного дефіциту реалізація такої ініціативи є складною, в майбутньому чому б і не спробувати? Одноразова річна виплата (можливо, з диференційованим підходом) стала б цільовою допомогою, яка допомогла б покрити комунальні борги та придбати необхідні товари. Польський уряд завдяки подібним виплатам зумів значно знизити рівень бідності серед літніх людей. Україні варто розглянути цю можливість у майбутньому, коли з'являться відповідні фінансові ресурси.

Заохочення працювати довше. В Польщі створені стимули не поспішати на пенсію: за кожний додатковий рік роботи пенсія відчутно зростає. В нашій країні, Україні. можна впровадити гнучкий пенсійний вік із системою бонусів: наприклад, +0,5% до пенсії за кожен місяць відстрочки виходу на пенсію (такі коефіцієнти існують у багатьох країнах). Це допоможе поступово підвищити реальний середній вік виходу на пенсію, не ображаючи людей примусовим підняттям віку. Також варто скасувати обмеження для працюючих пенсіонерів (в Україні вже знято з 2021 року 15% урізання пенсій для працюючих). Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. таких обмежень не має -- пенсіонер може отримувати повну пенсію і зарплату. Це правильно, бо людина не повинна каратися гривнею за свою активність.

Міжнародна координація пенсій. Польща – це країна в Центральній Європі, відома своєю багатою історією, культурною спадщиною та живописними пейзажами. - це країна, розташована в Центрально-Східній Європі, відома своєю багатою історією та культурною спадщиною. уклала угоди про соціальне забезпечення з багатьма країнами світу (не лише з Україною, а й з США, Канадою, Ізраїлем та ін.), щоб люди могли "експортувати" пенсії і зараховувати стаж. Україні теж варто розширювати мережу таких угод, особливо з країнами, де багато наших заробітчан. Це гарантуватиме, що наші громадяни не втратять пенсійні права за кордоном, і навпаки -- іноземці, які попрацювали в Україні, теж зможуть отримати пенсійні виплати з України, що стимулюватиме працювати легально.

Комунікація та освітні програми. В Польщі пенсійні установи активно інформують населення про зміни, проводять роз'яснення. ZUS має консультаційні центри, сайти кількома мовами (навіть українською для наших працівників). В нашій країні, Україні. теж слід посилити комунікацію: пояснювати молоді важливість пенсійних накопичень, навчати фінансовій грамотності (як відкладати кошти). Це не пряма пенсійна реформа, але без цього реформи можуть не мати успіху, бо люди їм не довіряють або не розуміють. Польський досвід показав, що дефіцит довіри може зруйнувати хороші починання (історія з OFE). Тому потрібен діалог держави з громадянами, прозорість і підзвітність пенсійних фондів.

На завершення, польська і українська пенсійні системи розвивалися в різних умовах, але мета у них спільна -- забезпечити гідну старість громадян. Ukraina, переживаючи важкі часи, має шанс використати найкращі практики сусідів, щоби провести ефективну пенсійну реформу. Запозичення вдалих ідей -- нормальний шлях еволюції соціальної політики. Спираючись на польський досвід і уникаючи їхніх помилок, можна побудувати більш справедливу, стійку і дієву пенсійну систему для нинішніх і майбутніх поколінь українців.

#Європа #Україна #Радянський Союз #Українська мова #Польща #Організація Об'єднаних Націй #Українці #Сміливіше. #Державний бюджет #Бюджет #Дефіцитні видатки #Європейський Союз #Валовий внутрішній продукт #Польський народ #Товари #Українська гривня #Медикаментозне лікування #Канада #Пенсіонерка #Європейська комісія #Ізраїль #Демографія #KPMG #Податок #Середня тривалість життя #Пенсійний фонд України #Польське золото #Єдиний соціальний внесок #Пенсійний фонд #Прожитковий мінімум #Пенсійний вік

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
Цього року Київ закупив 352 житлові одиниці для військовослужбовців, і деякі з них вже отримали документи на нове житло, - повідомив Кличко.
У Державному університеті інформаційно-комунікаційних технологій створили новий центр, присвячений інтелектуальним системам безпеки.
Де перебуває Олег Винник - музикант дав інтерв'ю разом із дружиною - новини з світу шоу-бізнесу.
Теги