Чому дуальна форма навчання є оптимальним вибором для підприємств?

Дуальна освіта — це не просто наступний етап реформ, а суттєва трансформація підходу до підготовки фахівців. Бізнесу потрібні фахівці, готові до роботи відразу, а не ті, хто змушений витрачати ще рік на навчання після завершення університету.

Університети та коледжі намагаються відповідати вимогам ринку праці, зберігаючи при цьому високі академічні стандарти. Дуальна модель навчання об'єднує ці два аспекти: частина освітнього процесу проходить на території навчального закладу, а інша — безпосередньо на робочому місці, де студенти залучаються до реальних виробничих процесів. Це відбувається у рамках офіційної угоди між навчальним закладом, студентом та роботодавцем. Таку дуальну форму навчання визнає українське законодавство, що закріплює її як одну з офіційних форм отримання освіти.

За два роки ми створили правила, щоб університети та компанії могли легко розпочати співпрацю. У 2023 році МОН затвердило Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти (наказ 426 із подальшими змінами), яке деталізує ролі сторін, пропорції навчання в закладі й на підприємстві, вимоги до договорів і оцінювання результатів. У 2024 році уряд ухвалив постанову 981 і запустив експеримент у сфері підготовки реабілітологів -- галузі, де кадровий голод особливо відчутний у воєнний час. Це -- зрозумілі правила гри, які відкривають можливість масштабувати дуальність у різних секторах.

Чому ми активно запрошуємо підприємства долучитися до нашої ініціативи? Адже дуальна модель навчання вирішує три ключові проблеми в підготовці спеціалістів. По-перше, вона скорочує час, необхідний для адаптації випускників до конкретних робочих умов — студенти вже під час навчання працюють із вашими технологіями та стандартами. По-друге, зменшуються витрати на первинну підготовку, оскільки частина "онбордингу" інтегрується в освітній процес. По-третє, ця модель сприяє утриманню обдарованих професіоналів у регіонах — коли університети співпрацюють з компаніями, талановиті молоді фахівці отримують стимул залишитися, а не шукати можливості за кордоном.

Світовий досвід свідчить про те, що ця модель ефективна для всієї економіки. Німеччина вже багато років демонструє позитивні результати "двоїстої системи": навчання в компанії та професійній школі одночасно, офіційний статус учня як працівника та висока ймовірність подальшого працевлаштування у того ж роботодавця. За даними GOVET, приблизно 90% учнів успішно завершують навчання, а більше двох третин з них залишаються працювати в компанії, де проходили підготовку.

Швейцарія демонструє одну з найбільших часток учнів, які обирають шлях професійної освіти та підготовки (VET) з дуальною компонентом. За даними SERI/CEDEFOP, більше 60% усіх студентів, що здобувають професійну освіту, навчаються за програмами "dual-track", а в окремі роки частка учнів у VET перевищувала 90% від загальної кількості. Це не просто "виробництво замість освіти", а навчання, яке забезпечує реальні навички для актуальної роботи.

Досвід Великої Британії може бути цінним для вдосконалення нашої вищої освіти: degree apprenticeships об'єднують роботу та отримання університетського диплому, при цьому роботодавець зобов'язується виділити не менше 20% робочого часу на навчання. Для України цей підхід може служити готовим зразком для підготовки фахівців у сферах інженерії, інформаційних технологій, аграрного сектору, логістики та медицини.

Україна вже має власні кейси. В ІТ-секторі з 2022-2024 років університети разом із компаніями переводять частину курсів у формат "робочого проєкту": студенти "Львівської політехніки" проходять елементи дуальної підготовки із SoftServe; EPAM будує траєкторії, де навчання в аудиторії органічно доповнюється наставництвом і задачами з реальних продуктів. У медицині за постановою 981 розгортається дуальна підготовка реабілітологів -- із навчанням у клініках і реабілітаційних центрах. В КПІ за дуальною системою готуватимуть фахівців оборонно-промислового комплексу.

Які переваги отримує бізнес завдяки цій системі? По-перше, це забезпечує передбачуваність у процесі рекрутингу: ви не обмежуєтеся пошуком випускників лише за дипломами та можливим досвідом, а формуєте команду відповідно до ваших власних потреб. По-друге, це гарантує якість та впевненість: дуальні контракти фіксують навички, які кандидат має продемонструвати, а навчальний заклад несе відповідальність за результати освіти. По-третє, це створює соціальний вплив: компанія стає важливою частиною місцевої спільноти, що не є лише красивою фразою, а реальною підтримкою економіки регіону.

Що потрібно від бізнесу? Перше -- визначити роль у ланцюгу підготовки: робочі місця для навчання, наставники, участь у розробленні освітніх компонентів. Друге -- планування: дуальна програма -- це не "екскурсії у виробничий цех", а календар компетентностей на рік-два вперед. Третє -- дотримання правил: чесні договори, безпечні умови праці, нормальна зарплата для студентів -- якщо вони працюють по-справжньому. Від держави ви вже маєте необхідну нормативну базу та підтримку МОН; від закладів -- методичний супровід і контроль якості освіти.

Що потрібно від університетів і коледжів? Гнучкий розклад, сучасні програми, підтримка викладачів і визнання того, чого студенти навчилися на роботі. Положення МОН дозволяє адаптувати пропорцію "аудиторії/робоче місце" під специфіку галузі -- скористаймося цим, щоб не імітувати, а виконувати стандарти.

Нарешті, що очікується від нас як від нації? Послідовність. Дуальна освіта не ґрунтується на урядових ініціативах. Вона функціонує там, де університети, коледжі, бізнес та держава роками підтримують спільний напрямок: стандарти компетенцій, прозорі вимоги до безпеки та оплати, чесна статистика зайнятості, а також взаємна відповідальність. У контексті повномасштабної війни і відновлення після конфлікту це є одним із найефективніших способів перетворити освіту на продуктивність, а продуктивність — на економічне зростання.

Запрошую всіх підприємців долучитися до нашої ініціативи! Звертайтеся до своїх регіональних університетів і коледжів, приходьте до Міністерства освіти з вашими пропозиціями – ми готові допомогти в реалізації масштабних пілотних проектів вже в цьому навчальному році. Ви маєте конкретні потреби та завдання, а в нас є студенти, які прагнуть навчатися не лише за підручниками, і нормативна база, яка це підтримує. Спільно ми створимо сучасні освітні і практичні програми, які збережуть таланти в Україні та нададуть новий імпульс відновленню нашої країни.

#Університет #Сполучене Королівство #Студент #Вища освіта #Україна #Модель #Німеччина #Підручник #Міністерство освіти і науки України #Законодавство #Коледж #Бізнес #Швейцарія #Економіка #Експеримент #Мотивація #Кампус #Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського #Львівська політехніка #Голод #Компетентність #Адаптація #Працевлаштування #Логістика #SoftServe #EPAM Systems #Дуальна система освіти #Робоче місце

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
Верховна Рада ухвалила рішення про підвищення заробітних плат для викладачів вищих навчальних закладів, яке набуде чинності у 2026 році | УНН
Входив до складу чотирьох країн. Ось як виглядає неповторний Чернівецький університет (фото)
Документальний проєкт Фонду Ріната Ахметова увійшов до фінального списку кандидатів на премію The Drum Awards.
Теги