
Засновник мережі приватних шкіл і дитячих садків КМDШ Всесвіт Володимир Козленко поділився своїми думками про важливість співпраці між батьками та педагогами, а також про ефективні способи налагодження комунікації для забезпечення успіху й щастя дітей під час ефіру програми "Сніданок з 1+1". У цьому матеріалі експертка та директорка KMDШ Осокорки Олена Кузовенкова надає практичні рекомендації та ділиться досвідом мережі КМDШ.
Батьки часто не усвідомлюють, що відбувається з їхньою дитиною в навчальному закладі, тоді як школа не має повної картини ситуації вдома. Це дві окремі реальності, що не перетинаються для дорослих, але дитина перебуває в обох. Тому важливо, щоб педагоги та сім'ї злагоджено працювали разом, створюючи оптимальні умови для дітей. Таким чином, батьки отримають інформацію про те, як йдуть справи в школі, і знатимуть, що поруч з їхньою дитиною є надійний дорослий. Вчителі ж, у свою чергу, зможуть дізнатися про домашні обставини, які можуть впливати на навчання та поведінку учня в класі. Така співпраця формує систему підтримки навколо дитини, встановлює єдині стандарти дисципліни та навчання, що допомагає уникнути відчуття дисонансу та стресу у школяра.
Батьки та вчителі є ключовими фігурами у житті дитини. Тому дуже важливо, щоб дитина спостерігала за їхньою взаємною повагою та співпрацею. Також важливо, щоб вона усвідомлювала, що може покладатися на кожного з них.
Чи будуть взаємодії з вчителями продуктивними, і чи зможемо налагодити відверту та прозору співпрацю? Часто ці аспекти стають очевидними вже під час вибору навчального закладу. Коли ми обираємо школу, ми враховуємо не лише зручний фізичний простір і навчальну програму, але й людей, які там працюють. Зазвичай навчальні заклади формують педагогічний колектив відповідно до своєї концепції. Якщо ваші погляди збігаються, це вже є важливою основою для встановлення ефективних стосунків.
Основою всіх взаємодій у мережі КМДШ є довіра та взаємна повага. Ці принципи стосуються комунікації на різних рівнях: між педагогами, учнями, адміністрацією та батьками. Це ті цінності, які формують атмосферу щирості та відкритості у спілкуванні, спрямованому на розвиток дітей у майбутньому.
Елементи успішної взаємодії між батьками та педагогами
Для того щоб батьки та вчителі працювали в єдиній команді, недостатньо лише раз на семестр проводити батьківські збори. У закладах мережі КМДШ нашій співпраці сприяють кілька важливих елементів:
Незаплановані або конфліктні ситуації трапляються - таке вже життя. Їх неможливо уникнути, але можливо виважено і ефективно вирішити, щоб всі сторони вийшли з ситуації з новим усвідомленням та ціннісними висновками. Для цього вкрай важливо, щоб батьки розуміли - вчителі тут партнери, а не опоненти. На батьківських кавах чи при особистому спілкуванні ми розповідаємо, яких переконань краще дотримуватись, щоб комунікація з вчителем була дієвою та комфортною - без упереджень та зайвих емоцій. Ось кілька таких внутрішніх тверджень батьків, які ми завжди зміцнюємо своїми діями:
Запити можуть виникати не лише з боку батьків до навчального закладу, але й у зворотному напрямку — від школи до батьків. Як діяти в цій ситуації: стати на захист дитини, звинувачувати її, чи залишити це без уваги?
Насправді найефективнішим механізмом є взаємодія. Якщо педагоги і батьки - партнери, то куди легше допомогти дитині. Діти фантазують. Іноді говорять не всю правду для того, щоб захистити себе чи друзів від наслідків. Іноді важко зізнатися у власних помилках. Тому представники школи, рівно як і батьки, знають лише частину інформації. При зустрічах часто "пазли сходяться" і стає видно усю картину.
Ще до початку повномасштабного вторгнення в нашій школі виникла цікава ситуація. У класі навчалося чимало активних і непосидючих дітей. Коли ці учні досягли підліткового віку (5-7 класи), їхній емоційний фон став складним для батьків і вчителів. На спільній нараді дорослі вирішили знайти нестандартне рішення: організувати командотворчий захід для цих учнів. В результаті, незабаром уся класна компанія разом із частиною батьків і вчителями вирушила в подорож на сплаві річкою. Експедиція тривала кілька днів, і після цього спільного досвіду учні стали більш згуртованими та спокійними.
Таке рішення неможливо реалізувати без взаємодії і довіри. Але саме це може стати вирішальним на точках зростання дітей.
Нас навчають професіям, таким як вчителі, інженери, художники та спортсмени. Але ніхто не готує нас до ролі батьків. Багато сімей учнів опиняються в ситуаціях, коли не знають, як впоратися з емоційними перепадами підлітків, як вирішити конфлікти з друзями чи як підтримати їх у моменти втрати інтересу до навчання.
Кожен з нас рано чи пізно стає батьком або матір'ю і проходить через періоди розвитку дитини, які часто супроводжуються складнощами. Навіть якщо ви вже виховуєте кілька дітей, це не завжди означає, що ви повністю розумієте ситуацію, адже кожна дитина має свої особливості. Тому важливо, щоб навчальні заклади надавали інформаційну та емоційну підтримку батькам. Педагоги мають справу з багатьма дітьми, і тому можуть спостерігати загальні тенденції, що виникають в різні вікові періоди та в контексті різних обставин.
У КМДШ ми організовуємо зустрічі на різноманітні теми, які можуть бути цікавими для батьків. Крім того, ми завжди відкриті до нових ідей — адміністрація не завжди усвідомлює, які питання турбують батьків, тому готова реагувати на їхні побажання і запити.
Ми не є прихильниками традиційних батьківських зборів, адже їхня атмосфера зазвичай сприяє субординації та чіткому розподілу ролей. У КМДШ ми прагнемо встановити партнерські відносини з батьками, і вважаємо, що для цього найкраще підходять менш формальні формати спілкування.
До прикладу, у нас існує батьківська спільнота KMDШ CLUB. Ми організовуємо яскраві події, де зустрічаються педагоги, батьки і діти. Це водночас і насичене сімейне дозвілля і можливість будувати міцні зв'язки й екологічні відносини між вчителями та батьками, щоб разом шукати шляхи для розвитку школярів.
КМДШ завжди тримає батьків у курсі шкільного життя їхньої дитини. Якщо це ситуативний запит, вони можуть написати вчителю у щоденнику School Today або записатись на зустріч в будь-який зручний спосіб. Наші менеджери клієнтського сервісу оперативно реагують на запити і допомагають вирішити питання.
Взагалі через електронний щоденник і персоналізовані розсилки у месенджері ми розповідаємо про шкільні справи регулярно. А ще в КМДШ існує фідбек-система, яка дозволяє нам розуміти запити батьків і збирати їхні пропозиції. Таке опитування ми також проводимо системно, двічі на рік.
Завдяки якісній комунікації можна повноцінно зрозуміти потреби, інтереси, сильні сторони чи труднощі дитини, вчасно реагувати на негативні ситуації, підтримати чи заспокоїти. Наскільки щасливою та впевненою почуває себе дитина часто залежить від важливих для неї дорослих. І ці дорослі мають співпрацювати.
#Інженер #Емоції #Спорт #Комунікація #Художник. #Мотивація #Експерт #Менеджмент #Окунь #Щоденник #Довіра (соціальні науки) #Повага