Акредитація освітніх програм у вищих навчальних закладах: які проблеми існують в Україні?

Сьогодні численні освітні програми, що містять недоліки, здобувають акредитацію в великих масштабах.

Одним із ключових механізмів конкурентоспроможної освіти є акредитація університетських освітніх програм, яку здійснює Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Однак у тому вигляді, в якому акредитація освітніх закладів існує в Україні зараз, вона не виконує свою функцію, пише Євген Ніколаєв у статті "Акредитація освітніх програм: чи працює фільтр якості у вищій освіті".

Автор зазначив, що акредитація виконує роль своєрідного фільтра, який відсіює неякісні освітні програми, що не відповідають актуальним стандартам і потребують закриття. Завдяки акредитації університети демонструють свою здатність надавати освіту високої якості, що, в свою чергу, підвищує довіру до їхньої роботи. Для студентів та роботодавців акредитація освітніх програм є гарантією того, що випускник має усі необхідні знання та навички, а навчальні програми в університеті відповідають сучасним вимогам.

В Україні було створено новий механізм акредитації: влітку 2024 року почало діяти оновлене Положення про акредитацію освітніх програм. Однак нинішня система акредитації не справляється зі своїм завданням фільтрації неякісної освіти. Існує безліч викликів, які потребують вирішення, - зазначає автор.

За словами Ніколаєва, на сьогоднішній день існують програми, в яких експерти Національного агентства виявляють значні недоліки, але при цьому вони отримують позитивні рішення про акредитацію. Це стало розповсюдженим явищем.

Автор зазначив, що в Україні акредитаційна експертиза переважно базується на якісних, а не кількісних показниках. Водночас, формальний підхід до оцінювання освітніх програм призводить до того, що акредитація перетворюється на просту перевірку документів, а не на аналіз реальних освітніх процесів.

Ба більше, в під час воєнного стану університети можуть отримувати акредитацію на рік без повноцінної експертизи. Особливо це стосується тих вищих навчальних закладів, які постраждали від війни. Згідно з листом Нацагентства, зараз така можливість є лише у певних ЗВО: переміщених, військових і зі специфічними умовами навчання.

"Але насправді в листі Нацагентства є ще одна лазівка для уникнення повноцінної експертизи під час акредитації -- настання обставин непереборної сили (форс-мажор). Але під час воєнного стану такі обставини є в усієї країни, отже, така норма дасть змогу надалі "автоматично" акредитовувати всіх охочих. Тому, вочевидь, університети можуть використовувати цей механізм, аби уникати повноцінної експертизи своїх "слабших" програм", - пише Ніколаєв.

На думку автора, учасники процесу акредитації самостійно визнають, що професійні навички та кваліфікація експертів Національного агентства варіюються. Окрім того, багато з рецензій та відгуків роботодавців на освітні програми, які університети подають до Національного агентства разом із даними про самооцінювання, виявляють ознаки академічної недоброчесності.

Склад постійних експертів Національного агентства формується у закритому режимі: до нього можуть увійти лише науково-педагогічні працівники, наукові дослідники та здобувачі вищої освіти. Це передбачає, що до команди експертів не включаються особи, які раніше працювали в університетах, отримали науковий ступінь, але тепер зайняті в неакадемічній сфері, хоча могли б надати компетентну оцінку освітній програмі з перспективи як умовного професора, так і незалежного роботодавця. Таку думку висловив Ніколаєв.

Не так давно Михайло Винницький, заступник міністра освіти і науки, підкреслив, що в Україні існує суттєва різниця у якості освіти між університетами. Деякі з них забезпечують сучасний рівень навчання, тоді як інші суттєво відстають. При цьому, причина цього явища не зводиться лише до впливу війни. Він зазначив, що проблеми з відставанням університетів можна спостерігати навіть у західних регіонах країни, тоді як на сході виникають інноваційні підходи у сфері освіти. Винницький також зауважив, що спостережуване розшарування не є прямим наслідком війни, а радше відображає різницю в управлінських здібностях керівництва різних вищих навчальних закладів.

#Університет #Студент #Вища освіта #Міністерство освіти і науки України #Воєнний стан #Вищий навчальний заклад #Вища освіта в Україні #Експертиза #Науковий ступінь #Акредитація #Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
Меморіальні події на честь Дня пам'яті жертв геноциду кримських татар.
Планується запровадження обов'язкової військової підготовки через нестачу військовослужбовців на фронті.
Оригінальний підхід до оцінювання фізичного здоров'я дітей дошкільного віку.
Теги