Акредитація освітніх програм у вищих навчальних закладах: які проблеми існують в Україні?

Сьогодні численні освітні програми, що містять недоліки, здобувають акредитацію в великих масштабах.

Одним із ключових механізмів конкурентоспроможної освіти є акредитація університетських освітніх програм, яку здійснює Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Однак у тому вигляді, в якому акредитація освітніх закладів існує в Україні зараз, вона не виконує свою функцію, пише Євген Ніколаєв у статті "Акредитація освітніх програм: чи працює фільтр якості у вищій освіті".

Автор зазначив, що акредитація виконує роль своєрідного фільтра, який відсіює неякісні освітні програми, що не відповідають актуальним стандартам і потребують закриття. Завдяки акредитації університети демонструють свою здатність надавати освіту високої якості, що, в свою чергу, підвищує довіру до їхньої роботи. Для студентів та роботодавців акредитація освітніх програм є гарантією того, що випускник має усі необхідні знання та навички, а навчальні програми в університеті відповідають сучасним вимогам.

В Україні було створено новий механізм акредитації: влітку 2024 року почало діяти оновлене Положення про акредитацію освітніх програм. Однак нинішня система акредитації не справляється зі своїм завданням фільтрації неякісної освіти. Існує безліч викликів, які потребують вирішення, - зазначає автор.

За словами Ніколаєва, на сьогоднішній день існують програми, в яких експерти Національного агентства виявляють значні недоліки, але при цьому вони отримують позитивні рішення про акредитацію. Це стало розповсюдженим явищем.

Автор зазначив, що в Україні акредитаційна експертиза переважно базується на якісних, а не кількісних показниках. Водночас, формальний підхід до оцінювання освітніх програм призводить до того, що акредитація перетворюється на просту перевірку документів, а не на аналіз реальних освітніх процесів.

Ба більше, в під час воєнного стану університети можуть отримувати акредитацію на рік без повноцінної експертизи. Особливо це стосується тих вищих навчальних закладів, які постраждали від війни. Згідно з листом Нацагентства, зараз така можливість є лише у певних ЗВО: переміщених, військових і зі специфічними умовами навчання.

"Але насправді в листі Нацагентства є ще одна лазівка для уникнення повноцінної експертизи під час акредитації -- настання обставин непереборної сили (форс-мажор). Але під час воєнного стану такі обставини є в усієї країни, отже, така норма дасть змогу надалі "автоматично" акредитовувати всіх охочих. Тому, вочевидь, університети можуть використовувати цей механізм, аби уникати повноцінної експертизи своїх "слабших" програм", - пише Ніколаєв.

На думку автора, учасники процесу акредитації самостійно визнають, що професійні навички та кваліфікація експертів Національного агентства варіюються. Окрім того, багато з рецензій та відгуків роботодавців на освітні програми, які університети подають до Національного агентства разом із даними про самооцінювання, виявляють ознаки академічної недоброчесності.

Склад постійних експертів Національного агентства формується у закритому режимі: до нього можуть увійти лише науково-педагогічні працівники, наукові дослідники та здобувачі вищої освіти. Це передбачає, що до команди експертів не включаються особи, які раніше працювали в університетах, отримали науковий ступінь, але тепер зайняті в неакадемічній сфері, хоча могли б надати компетентну оцінку освітній програмі з перспективи як умовного професора, так і незалежного роботодавця. Таку думку висловив Ніколаєв.

Не так давно Михайло Винницький, заступник міністра освіти і науки, підкреслив, що в Україні існує суттєва різниця у якості освіти між університетами. Деякі з них забезпечують сучасний рівень навчання, тоді як інші суттєво відстають. При цьому, причина цього явища не зводиться лише до впливу війни. Він зазначив, що проблеми з відставанням університетів можна спостерігати навіть у західних регіонах країни, тоді як на сході виникають інноваційні підходи у сфері освіти. Винницький також зауважив, що спостережуване розшарування не є прямим наслідком війни, а радше відображає різницю в управлінських здібностях керівництва різних вищих навчальних закладів.

#Університет #Студент #Вища освіта #Міністерство освіти і науки України #Воєнний стан #Вищий навчальний заклад #Вища освіта в Україні #Експертиза #Науковий ступінь #Акредитація #Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти

Читайте також

Найпопулярніше
Древко на гербі
У бібліотеку Ірландії повернули книгу, яка була втраченя більш ніж 50 років.
Акторку з популярного серіалу "Сексуальне виховання" викликали до суду у справі про сексуальне насильство: деталі ситуації.
Актуальне
"Вучич був міністром інформації в уряді Мілошевича", - зазначив дипломат, аналізуючи причини протестів у Сербії. Дивіться відео.
В МОН прокоментували продаж Києво-Могилянської академії - новини України.
Міністерство освіти не планує приватизувати Києво-Могилянську академію - Головні новини України.
Теги